Waarom hebben we dierentuinen, wat is hun doel?

Ik hoor vaak van mensen dat dieren tuinen slecht zijn, maar ik hoor eigenlijk niet waarom we wel dierentuinen hebben. Ik weet echter wel dat ze er zijn vanwege educatie over verschillende soorten dieren en dat dierentuinen ervoor zorgen met behulp van fokprogramma's dat dieren langer kunnen leven. Hebben jullie nog enig idee wat er nog zo goed kan dierentuinen zijn?

Toegevoegd na 58 seconden:
kan moet aan* zijn .. SORRY!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.4K

Antwoorden (5)

Apen, leeuwen, tijgers, slangen. Je kunt ze allemaal zien in de dierentuin. Maar horen die dieren daar wel? Eigenlijk niet. Eigenlijk horen dieren in de vrije natuur. Toch is het goed dat er dierentuinen zijn. Waarom?
Vroeger kenden de meeste mensen alleen de dieren uit hun eigen land. Er waren maar weinig mensen die door de wereld reisden. Sommige van die mensen namen dieren mee uit andere landen. Ze verzamelden dieren. Met hun verzameling trokken ze door het land. De toeschouwers vonden het prachtig. Maar de dieren zelf hadden een naar leven. Ze werden opgesloten in kleine hokjes en kregen slecht te eten. De eerste dierentuinen ontstonden meer dan honderd jaar geleden. Ze werden vaak zoo genoemd. Dat komt van het woord zoölogie (zeg: zoo-ooloogie). Dat betekent dierkunde. Mensen gingen de dieren bestuderen. Ze wilden weten hoe dieren zich gedragen en hoe ze ze het best konden verzorgen.
fremar
12 jaar geleden
Je moet het ook een beetje zien als een pretpark, mensen gaan er heen om dat ze het leuk vinden. Bijvoorbeeld met familie een dagje ergens heen te gaan. Ik vind het inderdaad ook zielig voor de dieren maar zolang er mensen zijn die er geld mee verdienen blijven er dierentuinen bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Aanvankelijk was het doel van de dierentuinen om de wilde dieren tentoon te stellen aan het publiek. Tegenwoordig hebben dierentuinen veel meer functies. Allereerst educatie, nog steeds van het publiek, maar daarnaast wordt ook steeds meer aan het belang van de dieren gedacht. Dierentuinen zijn vandaag de dag een belangrijke schakel in het fokken van dieren die met uitsterven worden bedreigd. Zij kunnen, mede dankzij samenwerking met andere dierentuinen, soorten behouden en soms deze diersoorten zelfs weer terug in het wild uitzetten. Werden in de eerste dierentuinen de dieren nog tentoongesteld in kleine kooien, de laatste decennia is er meer oog vor het welzijn van de dieren. Het streven is steeds meer om het oorspronkelijke leefgebied van de dieren zo natuurlijk na te bootsen en waar mogelijk meerdere diersoorten bij elkaar te zetten. Daardoor kan men ook het gedrag van de dieren bestuderen. "

http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/105/1/Dierentuinen/Page1.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een leuk artikel. Een + Als aanvulling voeg ik bij mijn antwoord ook nog link bij van een andere website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Het gaat om educatie en fokprogramma's / instand houden soorten.
het doel van het hebben van dierentuinen is simpel:
dieren-soorten tentoonstellen aan het grote publiek die op andere continenten wonen en soms op uitsterven staan.
ook worden de zoo's gebruikt om hun specimen, dwz soorten dieren proberen voort te planten en in stand te houden. een goede poging.
of dit allemaal voo de dieren zo leuk is is niet de vraag, het geeft een zekere bescherming en reden van bestaan.
eigenlijk best een goede zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk een vraag die nogal gevoelig ligt, denk ik.
Ik denk dat het "vroeger" inderdaad zo was dat het leuk was om naar spannende dieren te kijken. Je had misschien alleen maar boeken met plaatjes als je een leeuw wilde zien. Het dierenbelang was volkomen ondergeschikt. Tegenwoordig kun je op allerlei manieren de meest exotische dieren zien op TV en PC. In het wild, waar ze ook horen, uiteraard. Maar de dierentuinen zijn ook veranderd. Zoals de bovenstaande schrijvers ook al lieten weten: dierentuinen doen echt wel meer dan dieren showen. De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen zegt: " De dierentuinen van de NVD werken nauw samen op het gebied van fokprogramma’s, educatie, natuurbescherming en onderzoek. De aangesloten dierentuinen hebben samen richtlijnen en codes opgesteld voor een verantwoord beheer van de diercollecties."

In de hedendaagse dierentuinen ( in ieder geval in ons land dan) worden dieren met veel respect behandeld.