Waarom hebben sommige geiten 2 ''lelletjes'' aan hun onderkaak en anderen niet?

Ik heb het wel eens een geitenhouder gevraagd en hij weer aan een collega, maar ze konden geen antwoord geven. wie o wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
38.4K

Het beste antwoord

'Geiten hebben dikwijls zg. klokjes of belletjes (lelletjes) aan de keel. Dit zijn huidaanhangsels, die geen functie hebben. Zij zijn typisch voor de geit, alhoewel ze niet bij alle rassen voorkomen. Deze wonderlijke aanhangsels, die bij wilde geiten niet voorkomen, vormen een uitgesproken domesticatiekenmerk dat ook van enkele schape- en varkensrassen bekend is.' Bron: (Boek) Geiten en dwerggeiten als gezelschapsdier / C. Naaktgeboren ; [ill.: Zara Brady ... et al.]. - Nieuweschans : Etiko, cop. 1995 'Belletjes- Ook wel lellen of klokjes genoemd. Zijn een versiering zonder verdere betekenis wanneer ze op gelijke plaatsen aan de hals vlak onder de onderkaken zitten. Ze kunnen een lagere waardering tot gevolg hebben wanneer ze op een andere plaats of ongelijk zitten.' Halsklokjes zijn een dominante erfelijke eigenschap. Bron: (Boek) Dwerggeiten / Hans L. Schippers ; [foto's F.H. Corbeek ... et al. ; ill. Ynske Hoekstra ... et al. ; red. TextCase]. - Lisse : Zuid Boekprodukties, cop. 1990
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste mensen hebben twee oorlelletjes maar sommigen niet; de vergissingen van de voortplanting maken de soort nu eenmaal minder kwetsbaar.