Mijns inziens is de Bijbel en de evolutietheorie niet eens onverenigbaar. De menselijke uitleg van deze oude stukken daarentegen trek ik wel hard in twijfel. Maar ja, als je de interpretaties van de kerken in twijfel trekt dan trek je volgens de kerk ook God in twijfel. Persoonlijk denk ik dat dat meer met een behoefte an macht en controle te maken heeft maar de Bijbel geeft nu eenmaal de kerk de macht om wat de kerk voor bepaald God in de hemel zal respecteren (de film 'Dogma' speelt hier erg leuk op in).
Maar stel je het volgende eens voor: stel dat Darwin gelijk had, stel dat al die wazige theorieën over het ontstaan van het universum en leven kloppen (Big Bang, oersoep, etc.). en stel dat God aan Mozes de Thora heeft gedicteerd.
Stel je dan voor hoe een almachtige, alwetende, allesomvattende en ongrijpbare God aan een ongeletterde geitenhoeder dit alles uitlegt.....
God: Ok, Ik maakte dus die oerknal uit het absolute niks die alle energie van het universum bevatte en terwijl dat afkoelde ontstonden subatomaire deeltjes die
Mozes: ERM?!?!?!?! Wattus???
God: Nou, zo ontstonden de eerste waterstof atomen die in grote gaswolken samentrokken tot de eerste kernfusie reacties ontstonden en zo de eerste sterren vormden......
Mozes: WHAAAAAAA!
God: erm; ok... korte versie: Ik maakte een stel sterren, de zon, aarde met water, land ed. blij nu?
M: ahaaa!
G: Goed; daar liet Ik dus op de primitieve Aarde een mengsel van stoffen in een turbulente atmosfeer reageren en in die oersoep ontstonden de eerste aminozuren die samen de eerste eiwitten vor....
M: Een hoewattus?
G: *zucht*, weet je wat.. we beginnen met vis....
M: Cool.....
Het oorspronkelijke verhaal spreekt ook niet van dagen maar van tijden.
Het probleem van de hele tegenstelling ligt meer in de letterlijke interpretaties van geschiften die vertalingen zijn van vertalingen.
Er is overweldigend bewijs voor evolutietheorie. Maakt dat de Bijbel onwaar? De letterlijke interpretatie van de kerken waarschijnlijk wel maar dat houd niet in dat God niet bestaat. Dat is iets dat je helemaal zelf zal moeten bepalen.
Darwin zelf geloofde in God ondanks zijn eigen bevindingen (en die van collegae in zijn tijd! Darwin is alleen de meest bekende maar bepaald niet de enige in die tijd die zich bezig hield met evolutie).