Waarom kunnen mensen vlees niet (meer) rauw eten?

Alle andere omnivore dieren kunnen toch probleemloos rauw vlees aan. Ik weet dat rundvlees nog redelijk probleemloos rauw gegeten kan worden, maar waarom zouden wij geen rauwe kip meer "aankunnen"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.2K

Het beste antwoord

Om te beginnen: Wij zijn geen aaseters, maar omnivoren. En wat we als aapachtigen normaal gesproken aan vlees eten, bestaat uit kleinere dieren, vers gevangen. Vers gegeten.

Aaseters hebben een maag welke veel sterker zuur bevat, en daarmee een veel bredere range aan bacterien doodt. Wij hebben dat niet. Nooit gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij kunnen beter geen rauw vlees eten vanwege de bacterien die erop zitten en die je er niet af kunt wassen, zie ook de link van willem wever.

Wat in dit verder prima stukje niet staat maar volgens mij WEL zo is, is dat VERS geslacht vlees geen schadelijke HOEVEELHEDEN bacterien bevat.

Het is tijdens het schoonmaken en vooral het bewaren dat de bacteriën zich heel snel vermenigvuldigen.

Dus dan zou je in theorie echt net geslacht vlees wel rauw moeten kunnen eten (maar over smaak valt te twisten, ik heb wel eens per ongeluk half rauwe kip gegeten, zelfs ZONDER het risico op salmonella hoef ik NOOIT geheel rauwe kip, brrrrrr).

Heel vroegen hielden mensen geen beesten maar ze jaagden er wel op dan dan werd het beest meestal meteen geconsumeerd, dus ten eerste was het gestel van deze mensen er beter op ingesteld (bacteriedodende zeep die nu op ieder aanrecht staat hadden ze ook niet) EN ze aten het dus kakelvers
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'bacteriedodende zeep die nu op ieder aanrecht staat' Op mijn aanrecht niet en dat wil ik ook niet. Een goede huishoudelijke hygiëne, dus zonder antibacteriële middelen is ruim voldoende om besmettingen te voorkomen. Met die middelen verstoor je natuurlijke evenwichten waardoor nuttige bacteriën vernietigd worden, sterke ziektekiemen, die toch overleven de overhand kunnen krijgen en je kweekt er resistentie mee waardoor die middelen uiteindelijk een averechts effect kunnen hebben.
amigo
12 jaar geleden
was een beetje gescherend bedoeld hoor, op mijn aanrecht staat hij ook niet......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstandig. ;-)
amigo
12 jaar geleden
ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, dat supersteriele gedoe lijdt alleen tot maag en darm ellende. Ik ging er vroeger ook prat op (naar mijn enorm keurige vrienden waar je werkelijk overal en onverwacht van elk oppervlak kon eten) dat ik mijn weerstand tegen vreemd eten in het buitenland gewoon thuis op mijn eigen aanrecht opdeed. (ha ha)
Sommige soorten rundvlees kun je inderdaad probleemloos rauw eten: tartaar, filet americain, ossenworst, carpaccio. Dat komt vooral omdat de hygiëne in de slachthuizen en in slagerijen uitstekend is. Veel kip is echter besmet met salmonella of campylobacter. Technisch is het heel goed mogelijk om kip zonder ziektekiemen te produceren maar dat willen 'we' niet omdat de prijs dan iets omhoog moet. Om diarree te voorkomen kun je kip het beste maar behandelen als een bacteriologische tijdbom, hoewel ook weer niet alle kip besmet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan me een uitzending herinneren van Jouw Vrouw Mijn Vrouw. ergens in de vs was er dus een familie die het vlees dus gewoon rauw at. en altijd al gedaan had, zij werden juist ziek van gebakken vlees. dus je maag zal zich over een langere periode wel aanpassen!