Bij koude stolt je bloed trager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand een bloedneus heeft wordt er een ijskoude lap tegen gehouden om de vaten te verkleinen, waardoor de bloeding stopt. De wond bloedt dus korter daardoor bij koudetoevoeging.

De stolling van het bloed is een andere kwestie. Dat maakt geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koude zorgt voor vaatvernauwing en daardoor bloedt een wond minder. Vandaar dat ze de temperatuur in operatiekamers altijd laag houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het heel koud is (vriezen), dan bloedt een wond korter. Het bloed bevriest dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als diabeet prik ik regelmatig in mijn vinger om de bloedsuikerwaarden te meten. Het valt me op,dat bij dit warme weer het druppeltje bloed,dat je daarvoor nodig hebt een grote druppel wordt en dat het niet zo snel meer ophoudt met bloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad prik ook ik als diabeet regelmatig even mijn bloed in de vinders en ja, mijn voorgangster hierboven heeft gelijk.

's Winters met koude handen komt het bloed ook moeilijker en in kleine druppeltjes omdat de bloedvaatjes zich wat vernauwen.. dus kleiner worden.

Zomers daarintegen vloeien grote druppels er al heel gauw uit.

Dus een wond bloedt langer bij warmte..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het warm weer is word je bloed dunner en zeker als je net als ik ook nog eens bloedverdunners neemt
in de winter periode is bloed normaler en is de bloedingtijd iets korter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij koude stopt het bloeden sneller dan bij warmte .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koude zorgt voor vaatvernauwing en daardoor bloedt een wond minder. Warmte zorgt voor vaatverwijding en daardoor bloed het nog langer door.