Waar leven inde winter de teken die je s'zomers na een boswandeling op je huid hebt???

S'winters heb je nooit geen last van teken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (4)

In Marbella, lekker overwinteren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar en wanneer leven teken?

Afhankelijk van de weersomstandigheden worden teken in Nederland aangetroffen van maart tot oktober. Het meest frequent komen ze voor in de perioden mei tot juli en september tot oktober in met name bossen, parken, duinen en struik-achtige gebieden. Teken houden zich hier schuil, totdat een geschikte gastheer langskomt waar zij op kunnen springen. Dit kan een hond zijn, maar ook een mens, kat of muis.

Tekenseizoen
Larven, nimfen en volwassen teken zijn doorgaans actief van maart tot eind oktober, met een piek in het voorjaar en het najaar. Mens en dier lopen het hele tekenseizoen risico om te worden gebeten. In de winter zijn teken niet actief. Alle stadia kunnen de winter overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het voorjaar legt de teek eitjes, waarna ze sterft. Na 4 weken komen de larven uit de eitjes. Deze larven klimmen bij gunstig weer onmiddellijk in de planten naar boven. Ze kunnen hier wel een jaar lang wachten voordat er een prooi langskomt. Ze nemen hun eerste bloedmaaltijd op kleinere dieren: muizen, egels, konijnen, vogels enz. In de winter slaapt de larve om in de lente als nimf te ontwaken. In de vroege zomer neemt ze een tweede bloedmaaltijd, waarbij ook de grotere dieren in aanmerking komen. Hierna groeit ze uit tot een volwassen teek. Deze neemt in de nazomer een derde bloedmaaltijd om daarna te paren. Na de winterslaap begint de 2-jarige cyclus opnieuw. Ze neemt dus slechts 3 bloedmaaltijden: 1 per levensfase.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op een andere site vond ik dit;

Teken houden géén winterslaap en zijn dus het hele jaar actief. Ze overwinteren in hoog gras en onder afgevallen bladeren vanwaar ze nieuwe slachtoffers belagen. Piekperiodes van activiteit zijn de warmere maanden van het jaar.

Toegevoegd na 28 minuten:
En dit vond ik op weer een andere site;

In de winter zijn er ook teken. Bij 7 graden komen ze uit hun winterslaap.

Toegevoegd na 32 minuten:
Door de afname van strenge winters zou het een rol kunnen spelen dat teken tegenwoordig het gehele jaar door actief zijn. Normaal hielden ze van oktober tot april een winterslaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teken overwinteren meestal in de holen van kleine zoogdieren (vaak muizen of egels).
Ze kunnen tot wel 7 jaar oud worden.