Zouden genetische wetenschappers al zover zijn dat ze een vrouw met een vis kunnen kruisen en dus een zeemeermin kunnen maken?

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.globalchange.com/geneticengin.htm

"...genetic engineering allows us to combine fish, mouse, human and insect genes in the same person or animal."

De vraag was niet OF het kan, maar of we al zover zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo, heb je nog ruimte in je aquarium?

Het beste antwoord

Het is al gelukt om lichtgevende muizen te maken door middel van inktvisgenen. Inktvissen staan genetisch verder van zoogdieren af dan vissen, en het zou misschien zelfs makkelijker zijn om te gaan zoeken bij aquatische zoogdieren als zeeleeuwen (die sowieso al aan de oorsprong van meerminlegendes schijnen te staan), om de risico's kleiner te maken.

Anders zijn er altijd nog syndromen als sirenomelia, waarin de benen van een mens als ware het een visstaart aan elkaar gegroeid zitten.

Afijn, ik denk dat ze er misschien nog niet helemaal zijn, maar dat zeg ik dan voornamelijk omdat er voor menselijke experimenten nogal wat meer weerstand geldt dan gebruikelijk, en ze hier waarschijnlijk sowieso mee zullen wachten totdat de succeskans goed verhoogd is (eerst dus nog verder bestuderen). Maar het zal theoretisch gezien zeker mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks dat ik inmiddels uit betrouwbare bron heb vernomen dat de genetische wetenschap al zover is dit te kunnen vind ik je antwoord de beste en waardeer je uitleg.

Andere antwoorden (7)

Neen dit kan nog niet. En gaat nooit kunnen ook. Daar verschillen we genetisch te veel voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het niet. Hoewel de wetenschap al ver is , en nog steeds verder doorgaat, hoop ik dat ze nooit zo ver komen, dat ze een koudbloedig ei-leggend dier kunnen kruisen, met een warmbloedig zoogdier(de mens behoort tenslotte tot de orde der zoogdieren).
jc54
14 jaar geleden
Vroeger toen men van genetische manipulatie nog nooit gehoord had scheen het te kunnen, maar toen de wetenschap het voor onmogelijk had verklaard zijn die wezens van de aardbodem verdwenen.
Straks kan het misschien weer wel als er dolfijnen zijn die er brood in zien; we lopen dan wel het risico van intelligentere vrouwelijke wezens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zou ik ja zeggen, over een paar decennia waarschijnlijk, zal misschien de genetische manipulatie evolueren op een zodanige manier dat we succesvol kenmerken van sommige dieren kunnen integreren in de mens, zoals vissen. Maar waarom zouden we daar stoppen?

Laten we dan ook chloroplasten opnemen in de menselijke huid cellen! Dat zou einde maken aan de honger in de wereld. Mensen met drie benen, zodat de boeren hun rug niet zo veel pijn zullen doen, als ze nieuwe aanplant moeten poten in gebieden zonder machines. Maak supermensen die immuun zijn voor ziekten, een super immuunsysteem. Blauwe ogen voor je baby of toch maar groen? Mogelijkheden genoeg, maar heb je al over de complicaties nagedacht? Sociale en morele?

Mogen zeemeerminnen stemmen? Mogen ze over straat lopen? (nou ja wat lastig met zo een staart)? Heb je een vergunning nodig om er één te hebben?
Misschien is het maken van een zeemeermin niet het grootste probleem, maar de ethische en sociale problemen des te groter.
AWM
14 jaar geleden
Nee hoor dat kan niet... De wetenschap kan dat NOOIT en zal dat ook nooit doen... Want zelfs windows verzet zich tegen downgraden... Dus wat denk je van een mens, nee hoor Smartass, dat blijft fantasie... en Nee we zijn niet zover...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, wat een leuke vraag!

Ik denk niet dat, dat mogelijk is. Omdat vooral het lichaam en dan vooral het hoofd gebasseerd is op een mens. Dus denk ik persoonlijk dat de druk dat niet houdt, zou zij onder water moeten leven.
Het zou natuurlijk wel heel leuk en handig zijn, want diegene kan ons veel vertellen over het onderwater wereldje, mits ze het zou overleven. Wie weet wat voor dieren haar als lekker hapje gaan zien.

Maar persoonlijk denk ik niet dat ze ooit zover zouden komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en dat zou ook ethisch verwerpelijk zijn. genetische manipulatie is is onnatuurlijk. wanneer wordt dat ooit begrepen. Kijk maar wat er met sojabonen en andere planten gebeurd is. Ze worden als soort zwakker.