Wat is het nut van een mug en/of wesp in zowel het menselijke als natuursleven?

Een mens eet geen muggen en/of wepsen en ook is het niet bepaald zinvol om gestoken te worden. Ook in de natuur betwijfel ik of herten, konijn en zelfs kikkers het lekker vinden om een mug of een wesp op te eten. Ook zij vinden steken vervelend.

Bepaalde insecten kan ik nog begrijpen qua nut, voor bijvorbeeld de voedselketen, maar muggen en wespen.. wat is hun nut in het leven van de mens en de flora&fauna?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een raar idee dat een dier een nut zou moeten hebben! Wat is het nut van de mensheid?

Het beste antwoord

In de natuur leeft alles in evenwicht. Ook muggen en wespen hebben er hun plaats er in. Wespen eten andere insecten en zorgen dus dat er niet te veel van komen. Muggenlarven zijn belangrijk bijvoorbeeld als voer voor vissen. Ze helpen zo dus het natuurlijk evenwicht in stand te houden.

Wat het nut is van deze dieren voor de mens. Die vraag is moeilijk te beantwoorden en hangt van het woongebied af. In gebieden waar de mens van zoetwatervissen leeft is het duidelijk dat er zonder muggen veel minder vis, dus hoogwaardig voedsel, zou zijn.

Deze vraag [ en antwoord ] staat letterlijk hier:

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.faqs/natuurdatabase.nl/i000217.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afgezien van het feit dat dieren, ook muggen, geen nut hoeven te hebben voor anderen, is het zo dat er vogels zijn die muggen eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik wil nog even toevoegen dat levende wezens er niet zijn om een rol in het ecologisch evenwicht te vervullen, maar louter omwille van hun eigen bestaan.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! Want wat voor nut heeft een mens in zijn ecologisch bestaan? De mens is voor het merendeel een last voor de ecologie
wij zijn levensvormen, gecreëerd tot wat we zijn door de evolutie. ons nut is voortbestaan (van de soort) door ons aan te passen en te overleven.

een mug of wesp doet niets meer of minder. het heeft bloed nodig om eitjes te leggen, de wesp steekt uit zelfverdediging bij mogelijk gevaar. wespen bestuiven bloemen, sommigen voorkomen een insecten plaag.
ze hebben dus wel degelijk een nuttige bijdrage.

de mug is voedsel, zowel de mug zelf als de muggen larven. ook dit is nuttig. zowel de wesp als de mug zijn voor bepaalde dieren zeker lekker om gegeten te worden (anders zouden ze het niet doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze geen nut zouden hebben, waren ze waarschijnlijk allang uitgestorven.
Veel vogels bijvoorbeeld kunnen niet zonder vliegende insecten, denk bijvoorbeeld aan zwaluwen. Ook veel spinnen eten graag muggen.
Larven van muggen worden ook door allerlei water- en moerasbewonende dieren gegeten.
Vrouwtjesmuggen moeten bloed zuigen om eitjes te kunnen leggen.
Daarnaast, hoe vervelend ook, brengen muggen bepaalde ziektes over en dat zal ook evolutionaire voordelen hebben, al is dat moeilijk voor te stellen.

Over wespen:
"Wespen leven van nectar, honingdauw van luizen, stuifmeel, plantensap, vruchtvlees en sap van rijpe vruchten (peren, pruimen onder andere), maar ook van vloeibare zoete voedings- en genotmiddelen bestemd voor menselijke consumptie (limonade, stroop en dergelijke). Het stuifmeel wordt meestal niet verzameld. Sommige wespensoorten beschadigen de planten om bij het sap te kunnen komen.
De eiwitten, die de wespen nodig hebben voor de instandhouding van hun eigen lichaam, maar vooral voor de voeding van de larven, worden verkregen door het vangen en consumeren van andere insecten. Dit zijn vooral allerlei vliegensoorten. Daarnaast worden ook volwassen hooiwagens, cicaden en hun larven, evenals onbehaarde of weinig behaarde rupsen, larven van bladwespen, zaagwespen, honingbijen en spinnen gegeten. Ook vers vlees van kadavers wordt gegeten, wanneer de huid al stuk is. Wespen zijn namelijk niet in staat de huid stuk te bijten. Ook vlees uit prullenbakken en zelfs honden- en kattenvoer wordt naar het nest gebracht.
Wespen zijn belangrijke insectenbestrijders. Zo nam Schmitt in 1921 waar dat 300 - 400 werksters van de Duitse wesp in 6 uur 2500 vliegen van verschillende soorten tezamen met 650 tipuliden (langpootmuggen) en Culiciden (steekmuggen) in hun nest brachten. In een ander geval werden in 104 van de Duitse wespen afgenomen prooien 81 kamervliegen, 5 vleesvliegen, 1 kleine kamervlieg, 1 stalvlieg en 16 andere insectensoorten geteld."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wesp

Voor ons zijn ze vervelend als ze weer eens door de slaapkamer zoemen, of als in augustus de wespen overschakelen op zoet voedsel en wij net lekker buiten zitten met onze limonade. Maar ja, in de ogen van muggen en wespen zijn wij dan een soort snackbar, en nog gratis ook: makkelijk voer, bereikbaar, en oh zo lekker.