Als iedereen met een tuin een wespenval op zou hangen zouden er dan volgend jaar aantoonbaar minder wespen zijn?

Bij mij zit die wespenval elke paar dagen bommetje vol. Dit zal toch invloed hebben op de grootte van het wespennest? Hoe minder wespen er terugkomen met voedsel voor de larven des te minder larven er zullen overleven en des te minder koninginnen de winter overleven. Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (4)

Ik denk eerlijk gezegd van niet ; tegen de tijd dat we last van wespen hebben namelijk, en die krengen veranderen in de hinderlijke 'limonadewespen' die op zoek gaan naar zoetigheid en DUS bij mensen in de buurt gaan komen, zijn de larven uit het nest al grootgebracht. De volgende generatrie staat dus in principe al klaar, en wat je in de limonade verzuipt zijn eigenlijk al 'afgewerkte' wespen van het lopende jaar. Eerder is de inhoud van je wespenval een goede indicatie van hoeveel wespen er DIT jaar zijn. Over volgende jaren zegt dat niks ; daar zijn weer heel veel andere factoren die daar invloed op hebben, van het weer tot de aanwezigheid van roofdieren (zoals hoornaars).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige dat helpt om de populatie te beperken is de koningin te pakken zien te krijgen voor zij haar winterslaap in gaat. De wespen die in jouw val zitten, gaan ook wel dood zonder val. Ze gaan dood zodra de eerste vorst invalt.

Een korte schets van de levenscyclus van de wesp:
Aan het eind van de zomer, in augustus of september, worden er uit enkele tientallen bevruchte eitjes koninginnen en uit onbevruchte eitjes mannetjes geboren. De koninginnelarven krijgen speciaal hormoonrijk voedsel waardoor uit gewoon bevruchte eitjes koninginnen ontstaan.Dit hormoon wordt door speciale klieren in de kop van de werksters gemaakt. De mannetjes zijn 15 mm lang en hebben langere antennes dan de werksters. Ze sterven vrijwel direct na de paring. Na paring met meerdere mannetjes overwinteren de jonge koninginnen in scheuren, vermolmd hout, onder de schors van een boom, onder mos of op andere beschutte plaatsen, zoals in schuren, muurholten, spouwmuren of onder een dak. De koningin kan in haar winterslaap probleemloos bevriezen en ontwaakt pas als zij boven een bepaalde temperatuur komt die pas in het voorjaar wordt bereikt. In het voorjaar bouwt de jonge koningin een nieuw nest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie nu pas dat ik weer onder je sta!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat groeit en bloei, boeit ons kennelijk beiden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer wespen in een wespenval betekent minder wespen terug naar het nest met voedsel. Dit betekent op zijn minst dat de larven of koninginnen minder voedsel zullen krijgen en dus op zijn minst zwakker de winter in zullen gaan. Of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koningin heeft zich al 'ingenesteld' voor haar winterslaap.
Na ieder seisoen zijn er heel veel koninginnen over die de winter moeten overleven.
De rest van het wespenvolk gaat dood.
Het verloop van de winter is bepalend hoeveel wespen het voorjaar halen.
Gek genoeg is een koude winter in het voordeel van de wespen en halen veel koninginnenwespen het voorjaar
In een zachte winter, komen veel schimmels voor, bij de wespen en gaan er veel aan dood.
Dus na een koude winter (Afgelopen winter) blijven er meer in leven, hierna is het verloop van het voorjaar weer van belang hoe het verder gaat.
De koningin moet immers nu al het werk doen, voedsel zoeken, nest maken, eitjes leggen en jonge voeden,
Is het een koud en nat voorjaar dan gaan alsnog veel koninginnen dood en gaat het nest verloren.
Afgelopen voorjaar was warm en vrij droog, dus ideaal voor de wespenbouwers en hun nieuwe nesten.
Daarom zijn er dit jaar zo veel nesten met wespen.
Met zijn alle wespenvangers zetten, zal geen invloed hebben op de wespen van volgend jaar.
Dan zal je koninginnen moeten vangen en die zitten nu in hun nest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer wespen in een wespenval betekent minder wespen terug naar het nest met voedsel. Dit betekent op zijn minst dat de larven of koninginnen minder voedsel zullen krijgen en dus op zijn minst zwakker de winter in zullen gaan. Of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als slechts een koningin overleeft, kan deze weer voor vele honderden wespen zorgen volgend jaar, dus wat wegvangen van een paar honderd wespen zal niet veel helpen.De hornaarwesp vernietigt vele wespen nesten volledig, blijft niets van over maar aan de aantallen wespen zie je het niet het jaar er op.
Nee... Het helpt hooguit om verkenners uit de weg te ruimen zodat die niet aan hun maatjes kunnen vertellen wat ze voor bruikbaars in je tuin vinden en met een beetje geluk is je val aantrekkelijker dan je bbq... maar daar houd het toch wel op. Misschien dat wespen idd miljoenen vallen op de juiste plaats niet kunnen compenseren maar ik betwijfel of dat echt zou werken. Wanneer verkenners van een bepaalde richting niet terug komen hebben ze de neiging ergens anders te gaan zoeken. Daarbij bereik je waarschijnlijk hooguit (met die miljoenen vallen) dat je kleinere nesten hebt en dat zou niet veel effect moeten hebben op de uiteindelijke hoeveelheid koninginnen die in september uitvliegen. Hooguit dat de zwakste volken misschien niet overleven.

Het enige wat merkbaar verschil maakt is wanneer je een vroege lente hebt (begin maart/eind februari iod) met een paar weken van mooi weer, gevolg door een periode van stevige vorst. De koninginnen zijn redelijk weinig gevoelig voor kou wanneer ze overwinteren maar een jong volk en een koningin die nog zelf voor de larven moet zorgen is erg gevoelig voor vorst. Een stevige winter gevolgd door een lang koel en nat voorjaar is ook slecht voor wespen. In zo'n geval overleven veel jonge nesten niet en heb je een rustig wespen jaar. Maar dat is zo ongeveer het enige dat echt merkbare effecten heeft op de hoeveelheid wespen. Het zijn behoorlijk taaie beestjes.