Treedt het immuunsysteem alleen in actie tegen organisch lichaamsvreemde stof?

Zo nee, op welke manier dan?

Als het immuunsysteem iets lichaamsvreemd ontdekt zal het in actie komen. De fagocyten macrofagen en lymfocyten vormen een belangrijk onderdeel van het systeem.

Maar reageren zij alleen op bacteriën, virussen en organische eiwitten ed. of ook op ander lichaamsvreemd materiaal?

Stel bijv. je smeert zonnebrand op de huid. Misschien dat zonnebrand ook in je bloed terecht komt. Wordt dat dan door het immuunsysteem verwijderd of plas je het via de nieren gewoon weer uit?

Of bijv. klein steengruis/stof wat in je bloed terecht komt na een val met open wond. Ik vermoed overigens dat de lymfocyten niet in actie zullen komen omdat zij afgaan op antigenen, maar ben niet zeker of dat klopt.

Stel dat het immuunsysteem in actie komt is dat dan strikt noodzakelijk? Maw kan dat niet gewoon worden uitgeplast. En stel het kan niet worden uitgeplast en het immuunsysteem krijgt het stukje steen niet uit je bloed omdat het bijvoorbeeld te groot is, wat gebeurt er dan? Een chronische ontsteking in het bloed?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zoek eens op fibroblasten en inkapseling

Antwoorden (2)

Ja, ook steengruis en dergelijke wordt uitgescheiden/afgebroken. Kleine moleculen kunnen via de nieren worden uitgescheiden. Grotere moleculen of structuren moeten eerst worden afgebroken. Een stof die niet in het lichaam thuishoort is een antigeen. Ook ziekteverwekkers als bacteriën en schimmels hebben antigenen waaraan ze kunnen worden herkend.

Granulocyten kunnen sommige lichaamsvreemde stoffen afbreken. Ook scheiden ze cytokinen uit als ze een antigeen tegenkomen. Deze zorgen voor een onstekingsreactie en trekken zo fagocyten aan die ook stoffen kunnen afbreken.

Verder heeft elke 'gewone' cel in het lichaam een aantal MHC-I-eiwitten waarmee het laat zien welke stoffen het produceert. NK-cellen (naturalkillercellen) scannen deze moleculen en als de cel een onbekende (lichaamsvreemde) stof maakt breekt een NK-cel deze cel af.

Niet elke vreemde stof wordt echter afgebroken. Sommige stoffen lijken bijvoorbeeld zo veel op lichaamseigen stoffen dat het lichaam ze als lichaamseigen zien. Zulke stoffen kunnen zich wel ophopen in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Weet je mss ook hoe fagocyten steengruis afbreken?
Het immuunsysteem herkent alleen stoffen die door zogenaamde antigen presenting cells kunnen worden opgenomen en 'gepresenteerd' aan andere immuuncellen. Dit zijn vrijwel uitsluitend (gemodificeerde) eiwitten en een aantal complexe suikers.
tinus1969