kunnen honden ook hoge bloeddruk krijgen en wordt hierop gecontroleerd/gemediceerd?

Of andere huisdieren? Of is dat geen belangrijke doodsoorzaak van dieren?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Net als wij kunnen honden en katten een abnormaal hoge "bloeddruk" hebben, zodat de druk in hun aderen te groot is.
Een ernstige arteriële hypertensie kan leiden tot een verstoorde nierfunctie waardoor het dier vaker dan normaal moet urineren en drinken. Ter hoogte van de ogen kan een te hoge druk in de bloedvaten met name bloedingen, loskomen van het netvlies of glaucoom veroorzaken, wat tot blindheid kan leiden. Bovendien kunnen zich zenuwstoornissen (stuipen, bewusteloosheid, gedragsstoornissen, abnormale houding) voordoen ten gevolge van hersenletsels.
De bloeddruk van een hond wordt gewoon aan de poot genomen en er zal ook wel medicatie voor bestaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Beschikbare medicijnen kunnen alleen of in combinatie ingezet worden. Het betreft hier bijvoorbeeld: ACE-inhibitoren, Ca-kanaalblokkers of beta-blokkers. Uiteraard moeten de oorzakelijke ziektes goed behandeld worden indien mogelijk. Deze medicijnen kunnen alleen of in combinatie ingezet worden. Vetzucht moet vermeden worden. De bloeddruk, de ogen en het creatininegehalte in het bloed (nierwaarde controle) moeten aanvankelijk elke 1-2 weken gecontroleerd worden, daarna kan het elke 1-3 maanden, afhankelijk van het verloop en de mogelijkheid het ziektebeeld en de hoge bloeddruk te controleren.
fremar
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je verwijst naar huisdieren, maar ik denk dat je beter verwijst naar 'zoogdieren'. De mens IS een zoogdier, dus mag je vanuit die optiek, er fysisch van uit gaan, dat je dezelfde regels kunt toepassen.

"Hoge bloeddruk" is een subjectieve term en heeft een negatieve bijklank. Je gebruikt beter de medische term "hypertensie" om de reden dat die niet noodzakelijk negatief is.

1. Bij het ouder worden, na het volwassen worden en de topjaren (reken om met de mensenleeftijd van 18 jaar tot 35 jaar naar hondenleeftijd), stijgt de bloeddruk vanzelf net door het ouder worden, vooral van de aders zelf. Als het hart uiteindelijk op heel oude leeftijd stopt met kloppen is dat soms een combinatie van versleten hart maar ook van te hoge bloeddruk (te moeilijk door de aders krijgen van de verstarde en deels hardwandig geworden bloedvaten). Tot daar het normale verhaal.

2. Net als bij de mens is het type hond, de grootte en de daarbijhorende hartgrootte, maar het basaalmetabolisme echter ook van groot belang. Ook het geslacht speelt, net als bij het menselijke zoogdier, een rol. Mijn moeder van 85 jaar (vierde dat pas met alle 11 haar levende kinderen en toonde die dag geen enkel teken van dementie, integendeel, wij kinderen leken meer vergeetachtig dan zij op sommige vlakken bij het ophalen van herinneringen, ook recentere) heeft nooit bloeddrukmedicatie willen nemen, maar is een erg actieve vrouw. Net zoals mijn ook al oudere Eclipse (°26/11/2005) die probleemloos halve marathons met mij loopt. Dus je hoeft dit niet te controleren, sterker: ALS men dit controleert (zoals bij mijn ma), dan zul je een hypertensie vaststellen en zal men eventueel pillen voorschrijven. Daarmee beperk je een beetje het risico van de hypertensie maar verhoog je andere risicofactoren (alles heeft voor+nadelen en bijwerkingen, zonder bijwerkingen kun je meestal stellen dat de medicatie niet echt actief is).

3. Concreet ben je meer met de hartslag (moeilijker) en de ademhaling van je hond. Als je die al van kleinsaf hebt, dan weet je hoe je hond ademt. Ik weet dat van Eclipse en mijzelf zeer goed, want wij liepen woensdag nog de Midzomernachtrun in Brugge van 13,5 km (ik met hartslagmeter) aan gemiddeld ruim 10 km/h, en dan zitten we beiden op de grens dat we nog gewoon kunnen babbelen met mensen rondom ons (voor Eclipse: dat de hond veel sneller begint te ademen). Ideaal zou zijn dat we de VO2 max ook van honden berekenen en dit opvolgen.

Blijf gewoon echt actief bezig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik hierbij ook duidelijk wou maken, is dat 'TE hoge bloeddruk' een symptoom is, geen oorzaak. Er overlijden dus geen honden aan die te hoge bloeddruk, maar aan het geheel dat dat veroorzaakt. Gezonde honden zonder medicatie hebben regelmatig teken, wonden e.d. (net zoals ik zelf verleden week een serieuze insectenbeet onder mijn lange broek had bij het ontkruiden van metershoge begroeiing, wellicht een wespenbeet, hoop ik zelfs, want die ben ik een beetje gewoon, maar het jeukt ook al dagen langer dan normaal dus hou ik de roodkleuring errond in het oog) en stellen zo hun verdedigingsmechanismen op de proef. Als je altijd medicatie heeft daartegen, verlaag je eigenlijk ook hun eigen afweersysteem op termijn (het lichaam krijgt de indruk dat het geholpen wordt en minder moet doen, en dat lichaam doet dan ook almaar minder, zo sterven spieren ook van nature af als je ze niet meer gebruikt, stappentellers zijn goede evolutie op dat vlak, misschien moet er iemand ze maken voor honden). Bloeddrukremmers doen meestal een poging om ons 'terminale' leven en dat van onze 'geliefde dieren' een klein beetje te verlengen, maar soms worden ze er ook suf van en blinder en dover dan ze al worden met ouder worden (hoe luier ze worden, hoe sneller ze achteruit gaan EN hoe hoger dus ook hun bloeddruk, is gevolg, geen oorzaak opnieuw) en lopen ze gemakkelijker onder een auto, of kunnen ze gewoon zelfs een hartstilstand of trombose krijgen op de foute plaats tijdens het spelen of het verzwikken van een poot. Een 'geneesheer' is een foute term: we worden niet genezen en meestal krijgen we middeltjes voor de 95% van de gevallen waarin we ook zonder hulp zouden herstellen [botbreuken zijn natuurlijk beter en sneller te herstellen door een beenhouwer, ik bedoel een chirurg]. In de helft van die overige 5% kan de dokter ook niets doen en loopt het ook mis. Dus verwacht niet te veel van de dokter. Geef bij twijfel je huisdier het maximum aan liefde, voor het geval het toch de laatste keer zou zijn. behalve tegen poezen) lijk 'gekregen' te hebben en we nog dikwijls samen 'spreken' over Elgos die zo zalig tegen de dijen van Eclipse wreef zonder te zeggen dat hij haar enorm liefhad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erratum: had nog een minder ter zake doende opmerking die echter buiten het aantal karakters viel en enkel het laatste bleef staan. Ik herneem het even (minder relevant dus, maar ik bedoel ermee dat Elgos NOOIT aan hoge bloeddruk op zich zou gestorven zijn): Mijn Elgos, een mannelijke Tervuerense Herder 30 X zo sterk als mijn vrouwelijke Tervuerense Herder, stierf verleden jaar op 24 juni 2014 door vergiftiging... Zou anders nog jaren geleefd hebben. Bij de complete autopsie bevestigden ze dat het een schitterende hond was, misschien een beetje begin van prostaat met hoger risico op kanker daar, maar dat was bull shit want ze moesten extra veel snijden om door zijn loop+springspieren te geraken en zijn aders waren echt erg taai [nadien kreeg ik mijn klop, maar ook een heel bijzondere bijna goddelijke ervaring, toen ze hem helemaal 'demonteerden' op de autopsietafel van liefst ruim 15 meter breed en ik het per se van achter glas wou zien maar ik plots mijn eigen hond voelde kijken door mijn eigen ogen naar zichzelf die mij leek als een gedachte te vertellen: "kijk goed, de som van al mijn dode delen hier is minder dan ik altijd met jou was" en ik sindsdien lijk een deel van zijn superkrachten én zijn vervaarlijke blaffen (was nochtans 'poeslieve' hond behalve tegen poezen) lijk ‘gekregen’ te hebben en we nog dikwijls samen ‘spreken’ over Elgos die zo zalig tegen de dijen van Eclipse wreef zonder te zeggen dat hij haar enorm liefhad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik citeer uit het belangrijke artikel over de hartslag van honden dezelfde 'symptomen' die je zelf kunt nazien: link: http://www.puppyplaats.nl/honden-tip/140/Hoe-hoog-is-de-hartslag-van-een-hond.html Samenvatting kwalijke symptomen 2% van honden of oudere honden die in risicozone komen omtrent bloedsomloop/hartspier: * verslechtering in het uithoudingsvermogen
* hoesten
* grote vermoeidheid
* sufheid
* het verliezen van het bewustzijn
* opzetten van de buik (PS: ook bij je opa en oma moet je daarop letten) Liefs, je vraag wijst erop dat je oprecht je huisdier graag ziet. Nu ook nog je medemens even graag proberen te zien, ook al denk je soms dat die dat minder verdient...