Kunnen dieren (soms) medelijden met zichzelf hebben?

Dieren kunnen wel een soort empathie laten blijken en anderen pogen te troosten/helpen, maar is ook bekend of ze medelijden met zichzelf kunnen hebben? Als dit al zo is, dan zal dit natuurlijk niet opgaan voor alle dieren, maar ik vraag me af of er überhaubt dieren zijn (buiten de mens om natuurlijk!) die hiertoe in staat zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Goede vraag DeeDee!
Allereerst complimenten voor de reakties van Krizz, Rieneke & Bastanovum... woordelijk helaas want ik mag nog niet duimen/plussen ;)

Ik denk dat het vermogen van dieren om in het 'nu' te leven iets is dat zij op ons voor hebben.
Wij maken ons vaak zorgen over de toekomst of denken aan nare zaken uit het verleden (en hebben dan zelfmedelijden) terwijl het moment van 'nu' eigenlijk helemaal zo slecht niet is. Hiermee verspillen we een moment waarop we ons best prima kunnen voelen.

Ik geloof dat dieren wanneer zij zich niet goed voelen zich zullen richten op een oplossing en wanneer die niet aanwezig is zullen zij misschien eerst kort frustratie ervaren en boos of bang worden, maar doorgaans toch al snel tot acceptatie overgaan.

Door in het 'nu' te leven en zaken waaraan je niets kunt veranderen te accepteren voel je je beter dan wanneer je je wentelt in zelfmedelijden. Wat dat betreft zijn dieren beter af dan wij met onze complexe gedachtengangen ;)

Zo denk ik ook dat dieren die getraumatiseerd zijn of ellende achter de rug hebben een gedrag vertonen waarmee zij nieuw kwaad proberen te weren, maar volgens mij heeft dat dus niets met zelfmedelijden te maken.

Aanvulling in reakties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof mensen gewoon heel complexe dieren zijn en dat het biologisch systeem van dieren dus vergelijkbaar is met dat van de mens. Onze stemmingen worden (direct of indirect) bepaald door hormonen. Zo heb je bv adrenaline en cortisol die aangemaakt worden in stress situaties. Handig wanneer dit nodig is om snel te kunnen reageren, maar ze zijn slecht voor je als je jezelf onnodig in de stress houd omdat je gedachten een loopje met je nemen (zoals bij zelfmedelijden) en er te lang of teveel van deze stoffen worden aangemaakt. Bij pijn (en na bv lichamelijke inspanning) wordt de neuropeptide (=neurotransmitter) endorfine aangemaakt die zorgt voor geestelijk en lichamelijk welzijn.
Deze stof kan ons dus door een moeilijk moment heen slepen.... mits we ons niet door stress mee laten slepen en de stresshormonen de overhand laten krijgen. Kunnen ontspannen en accepteren op moeilijke momenten kunnen dus zeer behulpzaam zijn om je goed te voelen en om gezond te blijven. Doordat dieren beter in staat zijn om in het 'nu' leven zijn hun hormonen vaak beter in balans. Zelfmedelijden heeft gewoon geen nut voor ze.... en voor ons dus eigenlijk ook niet ;) bron:
eigen ervaring + "Uw hormonen in balans" door Dr. Barbara Fervers-Schorre

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat wetenschappers daar ook nog niet volledig uit zijn..... Dieren leven naar instincten, in tegenstelling tot mensen. Dus mijn voorlopige antwoord zou nee zijn.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je gegokt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren hebben een beperkte vorm van emoties, maar het antwoord weet ik niet.
Ja. Zoogdieren, reptielen, vissen - er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat ze een bewustzijn hebben.
Hun gedrag wordt, net als ons eigen gedrag, gestuurd door gevoelens en emoties. Jaloezie, pijn, empathie, passie, verlangen en uiteraard ook zelfmedelijden - het dierenrijk is ervan doorspekt.

Toegevoegd na 13 uur:
Een mooi voorbeeld vind ik in deze dat frietvliegjes alcoholist worden als ze niet bij de vrouwtjes in de smaak vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar jezelf.. we zijn tenslotte 98% chimpansee :) Voor de rest.. kijk eens naar het gedrag van een huisdier. In de tienduizenden jaren dat de mens heeft geleerd samen te leven met bijvoorbeeld honden stelt ons (en hun) in staat emoties te lezen, en je merkt dat de hond die vertroeteld wordt zich verwend en verwaand gedraagt, terwijl een hond die wordt genegeerd langzaam steeds meer timide wordt. Het mooiste voorbeeld, nu, is dat onaantrekkelijke fruitvliegjes alcoholist worden; n.pr/zmnKmH
Mannelijke fruitvliegjes die stelselmatig worden afgewezen door vrouwtjes maken neuropeptide F aan, en raken daardoor aan de drank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingewikkeld zeker, maar in de basis werkt dat hetzelfde; in verschillende omstandigheden maken we verschillende neurotransmitters aan, die ons een bepaald gevoel geven of een reactie uitlokken. Als mensen zien we onszelf heel graag als rationele wezens die alles wat we doen en vinden baseren op kennis, maar voor de overgrote meerderheid volgen we gewoon onze oerinstincten.
ik denk dat dieren een scala van emoties kunnen ervaren, maar dat zelfmedelijden daar niet bij zit.
dieren leven bij de dag.
ze denken niet 'gisteren voelde ik me goed, maar vandaag niet, waar heb ik deze pech aan verdiend'.
ze accepteren dat het is zoals het is.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens een hond geweten die pijn aan een poot had,en dan daarop zeer vertroeteld werd zolang tot de poot genezen was.
De hond genoot daar zo zeer van dat hij de weken erna deed alsof hij pijn aan de poot had enkel om weer vertroeteld te worden,maar daar wilde de mensen niet meer in trappen,dan deed de hond maar of hij pijn in een andere poot had.
En toen hadden de mensen de komediant door.
Zelfmedelijden met de bedoeling vertroeteld te kunnen worden.
Rieneke1
12 jaar geleden
@jerovanja, dat is geen zelfmedelijden, maar uitgenastheid :)
Dierenkunnen wel kwijnen (laten zien dat ze zich niet goed voelen, pijn hebben oid.) maar zelfmedelijden heb ik bij in ieder geval onze dieren (honden, een pony en een grijze roodstaartpapegaai) niet kunnen zien.
Nu zegt dat niet alles maar ik heb wel ervaring in het herkennen van (micro)emoties.
Met name de amygdala geven gevoelsbeleving maar zelfmedelijden vereist een mentale reflectie die m.i. dieren niet op die manier hebben als wij mensen, we kunnen lijden in een mentale context plaatsen,vergelijken met anderen en ervaringsbeleving met tijdsbesef en extrapolerend vermogen en zodoende onszelf beklagen.

Wat we wel zien , dat is een pavlov reactie, een dier wat zielig"doet"wordt vaak beloond en gekoesterd en dat vinden ze bepaald niet vervelend.

Dat dieren dit kunnen (en uit kunnen buiten) hoef ik denk ik geen dierenvriend uit te leggen.
Hun gedrag dient dan een doel maar komt m.i. NIET voort uit zelfmedelijden.

Het zijn geen mensen........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kunnen ze zeker!
Een mooi voorbeeld is onze hond.

Zij is in een splinter getrapt en heeft hier flink last van gehad. Na een dikke week kon ze weer rennen en spelen in de tuin en niets was te gek. TOTDAT ze doorhad dat 1 van ons naar haar stond te kijken, dan liep ze ineens weer mank!

Dus daarom van ik van mening dat een dier WEL zelfmedelijden kan hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is meer simuleren, dan zelfmedelijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee zo kun je het ook zien. Maar als je doet alsof dan vind je je op dat moment erg zielig en heb je toch echt medelijden met jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond kent o.a.pijnprikkels. GEEN zelfmedelijden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Ik zie dit anders
Medelijden niet! Dit is een exclusieve gevoel van de mens.
Echter dieren voelen wel verdriet. Het verlies van een partner. Mens of dier!
Ze voelen een gemis.
Alls ze slecht worden verzorgd voelen zij zich ongelukkig.
Je kunt niet alle menselijke eigenschappen aan een dier toekennen. Humor is hier ook een goed (en bewezen) voorbeeld van.

Dit zijn feiten! Ikzelf ken mijn hond alle menselijke eigenschappen toe. Onterecht! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren kennen geen humor? Hoe noem je het dan als bepaalde primaten lievelings voorwerpen van hun soortgenoten verstoppen omdat ze er van genieten om hun soortgenoot er naar te zien zoeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren hebben zeker lol. Maar geen humor in de vorm van mensengevoelens.
Primaten kunnen op een zeer intelligente wijze met elkaar spelen.