Wanneer gaat een koe melk geven ?

Moet er dan eerst een kalf worden geboren of kan dit proces handmatig in werking worden gezet zo ja kan dit proces ook stoppen door niet meer te melken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.9K

Het beste antwoord

Om melk te blijven geven moet een koe bijna ieder jaar een kalfje krijgen. Als er een kalfje wordt geboren gaat de moederkoe melk aanmaken om het kalfje te voeden. Het kalfje mag twee dagen bij de moeder drinken daarna wordt het kalfje weggehaald. Het kalfje krijgt vanaf dan kunstmelk te drinken. De moederkoe maakt echter nog steeds melk aan voor het kalfje. De boer kan de koe nu gaan melken.

Na 300 dagen melken, krijgt de koe 2 maanden rust. Daarna krijgt ze een nieuw kalf en begint alles weer overnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje laat maar thnx voor dit antwoord .

Andere antwoorden (3)

een koe moet eerst kalveren voor ze melk gaat geven, en moet om de productie op gang te houden ieder jaar weer een kalf werpen
het is mogelijk dit af te bouwen; wordt de koe niet meer gemolken, dan zal ze geen melk meer produceren.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me 4 seconden voor! :)
Een koe moet idd eerst een kalf hebben gekregen voordat ze melk gaat geven. Net als bij de mensen komt na de bevalling de melkproductie op gang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als een koe drachtig is komt dmv hormonen de melkproductie op gang.

als het kalf drinkt zal het groeien en steeds meer melk nodig hebben. de koe gaat dus meer melk aanmaken.

stopt het kalf met drinken (of wordt het kalf gespeend) zal de melkproductie afnemen.

het is (een rare vergelijking, ik weet het....) net als bij andere zoogdieren en dus ook bij mensen.

een zwangere vrouw maakt melk aan. zoogt ze het kindje of kolft ze af blijft de productie van melk. krijg het kindje de fles neemt de productie af.

koeien kunnen een uierontsteking krijgen als de boer het kalf weghaalt (ingewikkeld verhaal maar kort gezegd...de koe moet de melk zelf afbreken wat heel veel energie kost.
melken met de hand of machine is dus eigenlijk de koe foppen. je doet het kalf na wat drinkt bij de moeder.

(het kolven spreekt voor zich want zit mezelf hier min of meer met een koe te vergelijken) :O/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het een rare vergelijking om de melkproductie van een koe met die van de mens te vergelijken? Beide zijn zoogdieren, dus een heel logische vergelijking, zou ik zeggen.