Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor vlinder komt er uit een beige rups met een opvallend blauwe stekel?

rups is beige, met vage zweempjes terra, met vage ringen overdwars in een lichtere kleur.
beide uiteinden zijn felgeel, en een hard lichtblauwe stekel.
de rups is niet harig.

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Biologie
8.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De circa 10 centimeter lange rups van de lindepijlstaart heeft, behalve de grootte, als meest opvallende kenmerk de lichtblauwe stekel op het achterlijf. Maar die rups is hoofdzakelijk groen. Ook andere pijlstaartrupsen hebben zo'n kenmerkende stekel. Daarom heten ze dan ook PIJLstaart. Welke soort is deze dan? Bij verder zoeken kom ik een lindepijlstaartrups met een andere kleur tegen. Zie afbeelding 1. Is dat 'm toch? Daar komt een beige nachtvlinder met bruine vlekken uit, zie afbeelding 2.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
de kleur is ietsjes afwijkend, maar hij lijkt er toch wel verdomd veel op, dank amadea!
Amadea
11 jaar geleden
Deze? http://i194.photobucket.com/albums/z53/triehard/sized_pijlstaartrups1_filtered.jpg
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, die zeker niet.
je eerste lijkt er heel veel op. maar die is grijzig, en die ik bedoel is beige met lichtere ringen, en vage terra vlekken aan de zijkant.
Rieneke1
11 jaar geleden
hij zat op een rieten stoel, in hartje rotterdam!
dank voor de verduidelijking, duidelijk zo.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk de doodshoofdvlinder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nee, hij lijkt er helaas niet op.
de vlinder die ik bedoel heeft geen blauwe banden over het lijf, maar juist wel een felblauwe stekel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding