waarom zitten alle vogels op dit dak bij elkaar en bij de rest zit niets?

Middenin woonwijk zaten deze vogels allemaal bij elkaar op dit dak. Op de rest van de daken zat niets. Is hier een verklaring voir?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Antwoorden (4)

omdat vogels ook kuddedieren zijn.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Zou best kunnen. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vogels (spreeuwen zoals op de foto) zijn geen dieren, zeker geen kuddedieren. In de zomer als ze broeden hebben zij een territorium en dulden geen indringers. In het zomer troepen de jongen bij elkaar en in het najaar de rest. Men noemt dit een vlucht, groep of een klad. Zeker geen kudde, dit hoort thuis in het dierenrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk zijn vogels wel dieren!
niko
10 jaar geleden
jeetje fader,....verder zwijg ik,want wat ik wel zeggen over uw reactie,over de,zou absoluut verwijdert worden door de de beheerders.jonge...vogels geen dieren.!!!!!
Overlevingsstrategie, als er een roofvogel een vogel apart ziet kan hij hem zo pakken. Met een heleboel bij elkaar die allemaal tegelijk opvliegen lukt dat niet zo snel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit zijn spreeuwen. De jonge vogels troepen bij elkaar na het uitvliegen en zij teisteren vaak de kersenbomen. Zij zijn de eerste die een trek richting zuiden wagen. In het najaar maken de ouderen en late jongen soms hele grote troepen om dan gezamenlijk de weiden uit te kammen naar engerlingen (de larve van de langpootmug). Ze gaan ook samen slapen in dennenbosjes of groepen grote coniferen, soms met duizenden bij elkaar. Deze enorme massa valt in de dag in kleinere groepen uiteen om 's avonds weer massaal naar de slaapplaatsen te vliegen. Als het echt gaat winteren trekken deze ook weer naar het zuiden en komen er groepen hier vanuit het noorden voyageren. Het is zo een klein kladje dat plots een heel dak bezet zoals op die foto. Ik moet wel toegeven dat dit uniek is en je niet snel meer zulke foto zult maken. Het is net of men ze daar heeft geplaatst. Heel waarschijnlijk waren het er meer en is de rest doorgevlogen. Zij roepen ook naar elkaar en trekken op die manier weer andere soortgenoten aan.
Dat ze in groep vliegen heeft zijn voordelen. Samen vliegen kost minder energie (wegens aanzuigeffect) en zij worden vaak belaagd door meetrekkende sperwers (roofvogel) die dan plots in zo 'n groep duikt. Spreeuwen zijn meester in het luchtruim en kunnen enorm uitwaaieren net als sardientjes in de zee. Zo brengen ze hun belagers in de war. Ze vliegen zo dicht bij elkaar zonder zich te raken en kunnen dat door enkel de voorganger, de linkse vogel en die boven vliegt in de gaten te houden
Voeg even een fascinerend filmpje toe hoe meesterlijk ze wel zijn (halverwege is het mooist). Probeer als roofvogel er daar maar een eentje uit te kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, wat een waanzinnig filmpje. wauw!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
prachtig filmpje! +
Momenteel zijn de spreeuwen aan het verzamelen voor de grote trek naar het zuiden.
Iedere dag wordt de groep groter, omdat zicht steeds meer spreeuwen zich bij die groep aansluiten.
Om deze tijd hebben ze een sterke drang dicht bij elkaar te blijven, dat betekent dus ook, waar de eerste op het dak landt, gaan de anderen ook zitten.
Toevallig kan deze groep spreeuwen op een dak zitten, anders waren er vlak bij nog andere daken met spreeuwen.
Als het bijna donker is, zullen ze vertrekken naar hoge bomen in de buurt, waar ze de nacht door brengen.