Wat is genduplicatie?

Toegevoegd na 7 minuten:
Hoe werkt genduplicatie?

Toegevoegd na 59 minuten:
Ik bedoel de duplicatie van alle genen in het chromosoom.
Graag een eenvoudige uitleg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Genduplicatie is een heel ingewikkeld proces. In feite gaat het in eerste instantie om het kopiëren van het erfelijk materiaal. Dit wordt replicatie genoemd. Een betere wikipedialink staat in de bron, omdat je bij genduplicatie ook kan denken aan een duplicaat binnen het chromosoom. Bij die afwijking komt het voor dat een erfelijke eigenschap twee keer wordt gekopieerd binnen één chromosoom.

In simpelere woorden:

Elke cel bevat erfelijk materiaal in het DNA. Dat DNA bevindt zich op cromosomen. De eigenschappen zijn stukjes DNA die genen worden genoemd. In elke cel heb je twee dezelfde chromosomen, van beide ouders één chromosoom. Bij een celdeling moeten beide chromosomen zich delen (dan heb je er 2x2) en zich verdelen over de gedeelde cellen). Dit is replicatie.

In onderstaand filmpje wordtduidelijk uitgelegd hoe de normale replicatie werkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijgaande afbeelding laat een detail zien van de DNA duplicatie (replicatie). Het DNA in het chromosoom ontvouwt zich tot een lange keten. Dit DNA bevat twee ketens die uit elkaar worden getrokken. Beide ketens worden dan weer aangevuld zodat ze een kopie zijn van het origineel.

Toegevoegd na 25 minuten:
Bij de tweede afbeelding zie je wat er bij de DNA replicatie allemaal mis kan gaan:

* Deletie: Het stuk gen raakt verloren (en daarmee de erfelijke eigenschap)

* Duplicatie: het gen wordt per ongeluk twee keer gekopieerd en komt in het chromosoom terecht.

* Inversie: Het DNA wordt per ongeluk omgedraaid, het gen zal nu verkeerd worden afgelezen en de erfelijke eigenschap raakt verloren.

* Insertie: Een stuk van een gen komt midden in de code van een ander gen terecht.

* Translocatie: een stuk gen wordt verwisseld met een ander stuk gen.

Dit soort fouten komen voor als DNA strengen van verschillende chromosomen elkaar kruisen tijdens het kopieren of als één DNA streng van een chromosoom de eigen streng kruist (crossing over genoemd).

Toegevoegd na 1 uur:
Wat meer algemene uitleg over DNA in het Nederlands:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20041021_dnaprofiel01

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050816_watisdna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Genverdubbeling

Toegevoegd na 4 minuten:
Duplicatie treedt op als een DNA-sequentie bij de replicatie wordt verdubbeld. Een duplicatie kan het resultaat zijn van een ongelijke overkruising door verkeerde paring en uitwisseling van DNA tussen niet-homologe chromosoomsequenties.
Het 1q21.1-duplicatiesyndroom of het syndroom van Bloom zijn het gevolg van duplicaties.