Wat is het verschil tussen de nectar die de bij uit de bloemen haalt en de honing? Wat heeft de bij aan dit product (de nectar) verandert?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

"Nectar is een suikerrijke vloeistof die door planten wordt geproduceerd. De nectar wordt uitgescheiden door honingklieren binnen en buiten bloemen en bevat glucose, fructose en sacharose." Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nectar_(plant)

"De nectar wordt zowel door toevoegen van enzymen als door indikking door verdamping omgezet naar honing."

"Nectar bevat diverse suikers, mineralen en sporenelementen. De haalbijen zuigen tijdens hun foerageervluchten de vloeibare nectar op van de nectariën van bloemen en andere plantendelen. De nectar komt in de in het achterlijf gelegen honingmaag. (...) De haalbijen voegen er daar direct al (vanuit verschillende speekselklieren in de kop en het borststuk van de bij) de eerste enzymen en goede bacteriën aan de nectar toe. Door de werking van deze enzymen en enzymen afkomstig van de planten breken de meervoudige suikers af tot beter verteerbare enkelvoudige suikers.

(...)

Bij terugkomst in de bijenkast wordt het suikerhoudende sap uit de honingmaag via de monddelen aan de jongere bijen overgedragen. Terwijl de druppel van bij naar bij beweegt voegen de bijen steeds kleine beetjes speeksel - ook wel secreet genoemd - toe vanuit de kopklieren tijdens het passeren van de slokdarm. In dit speeksel zitten verschillende enzymen zoals diastase, invertase, katalase die inwerken op de nectarsuikers. Ook glucoseoxidase wordt toegevoegd. Glucoseoxidase activeert de omzetting van glucose tot gluconzuur en waterstofperoxide. Het gluconzuur creëert een zuur milieu en de waterstofperoxide zorgt voor een desinfecterend effect, waardoor de honing en ook de bijenkast bacterie- en schimmelvrij blijven. Hoe meer glucoseoxidase aanwezig is, hoe meer waterstofperoxide en gluconzuur er zal worden gevormd. Het enzym blijft actief zolang de nectar nog niet helemaal tot honing is ingedikt.

Het vochtgehalte wordt verminderd in de honing door verdamping; daartoe wordt de honing in druppeltjes op de bijentong aan de warme droge lucht in de bijenkast blootgesteld. Gedurende deze operatie worden ook voortdurend enzymen toegevoegd. Daarna wordt de honing in de lege honingraatcellen opgeborgen. In de honingraat wordt de honing tenslotte door speciale ontvochtigings- en ventilatietechnieken zoals snel vleugelgeklapper verder ingedikt, totdat de honing een watergehalte van ongeveer 20 procent en de juiste rijpheid heeft. Als de honing rijp is worden de cellen met wasdekseltjes verzegeld." Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Honing
Antoni
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Leuk om te weten, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de bijen water aan de nectar onttrekken wist ik, maar van de rest had ik geen idee.
Een heldere uitleg!!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
"De nectar komt in de in het achterlijf gelegen honingmaag. (...) De haalbijen voegen er daar direct al (vanuit verschillende speekselklieren in de kop en het borststuk van de bij) de eerste enzymen en goede bacteriën aan de nectar toe." En dat en de rest van het hele proces pas allemaal in dat kleine lijfje van de honingbij ! Wat is de natuur toch mooi :-) Goed antwoord Antoni ! Alweer een dikke plus verdiend !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel duidelijk uitgelegd.