Zijn de longblaasjes in staat om enig zuurstof uit water te halen? Zo nee, waardoor niet?

Normaal gesproken zal een mens met zijn longen geen (voldoende?) zuurstof uit water kunnen halen, en zal onder water dus verdrinken. Maar wordt er echt helemaal geen zuurstof opgenomen in het bloed en waardoor kan dat dan niet in water maar wel uit de lucht.

Toch blijkt vloeistof ademhaling wel mogelijk maar niet met water, waarom niet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_breathing

http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/358790/mens-kieuwen-inbouwd-vissen-werken
Zie http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/329667/werken-longen-water

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Longblaasjes kunnen best zuurstof uit water opnemen maar de capaciteit is veel te klein om ons van voldoende zuurstof te voorzien. Kieuwen kenmerken zich door hun enorme oppervlak waardoor er een grote mate van gaswisseling tussen de kieuwen en het omringende water kan plaatsvinden. Als wij het van kieuwen zouden moeten hebben waren zulke enorm grote nodig dat we onder het gewicht zouden bezwijken. Dat is een van de redenen waarom geen enkel waterzoogdier kieuwen heeft.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ter aanvulling: het grote kieuwoppervlak is ook nodig omdat water zo veel minder zuurstof bevat dan lucht. Als vissen op het droge belanden stikken ze doordat hun kieuwen aan elkaar plakken. Als dat niet gebeurde zouden ze gewoon adem kunnen halen buiten het water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Ter aanvulling, de enorme hoeveelheid water die we per minuut zouden moeten in- en uitademen krijgen we niet in zo'n hoog tempo door luchtpijp en kleine vertakkingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn behoorlijk grote vissen (denk aan een walvishaai) die het toch wel degelijk redden met kieuwen. Dus of de opmerking over die waterzoogdieren klopt weet ik niet. We drukken tegenwoordig alles in geld uit. Daarom "vertaal" ik Reddies opmerking even: met onze longen kost het een euro aan zuurstof om het water door al die dunne buisjes te zuigen en weer weg te persen, terwijl dat maar een dubbeltje aan nieuwe zuurstof oplevert.

Andere antwoorden (2)

Nee. Je zou kieuwen moeten hebben als een vis om zuurstof uit water op te nemen. Je longblaasjes zijn daar niet op gebouwd.
jc54
8 jaar geleden
Longen kunnen uitstekend zuurstof uit water opnemen. Het probleem is alleen dat je wel makkelijk de lucht in je longen kan verversen, maar dat dat met water niet lukt. Na een "adem" water zitten je longen vol, en als het zuurstof uit dat water is opgenomen houdt het op.