Is er een deel of een orgaan aan het menselijk lichaam wat geen ,,functie heeft.?

Bij mijn weten heeft alles aan het menselijk lichaam een doel.
Maar is er ook iets wat geen doel heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe hebben alle delen van het menselijk lichaam een functie, de ene is belangrijker dan de andere. Organen die min of meer functieloos worden geacht heten rudimentair. Organen zoals de milt in mindere mate, blinde darm, amandelen. Rudimentair is een woord dat wordt gebruikt om aan te geven dat delen heel vroeger waarschijnlijk een evolutionair voordeel hadden, maar op den duur verdwijnen. Het staartbotje geeft bijvoorbeeld aan dat onze hele verre voorouders waarschijnlijk met een staart rondliepen. Steeds meer wetenschappers zijn echter van mening dat bepaalde rudimentaire organen als de milt, blinde darm, amandelen e.d. wel degelijk een rol spelen, met name in de afweer. Feitelijk kunnen dergelijke organen een zeer belangrijke rol spelen bij het overleven van mensen onder extreme omstandigheden, in een ongebruikelijke leefomgeving of tijdens een ernstige ziekte. De milt helpt om te gaan met infecties en het maken van filters voor ongezonde bloedlichaampjes. Ook worden in de milt witte bloedcellen opgeslagen. De appendix (blinde darm) blijkt een opslagplaats van gunstige bacteriën te zijn die ons helpen voedsel te verteren. Bij koeien was dit al ontdekt, maar bij mensen speelt het ook een (kleine) rol doordat bacteriën vanuit de appendix het darmkanaal weer kunnen herkoloniseren als door ziekte de populatie darmbacteriën wordt verstoord. Er zijn ook aders en slagaders waarvan het nut werd betwijfelt. Bepaalde systemen van aders en slagaders verzekeren de bloedstroomechter als de belangrijkste wegen zijn geblokkeerd of beschadigd. Zodoende kunnen ze worden ingezet bij problemen, maar in een gezond lichaam lijken ze nutteloos. Op dit moment zijn de wetenschappers aan het proberen om het nut van andere "nutteloos" organen vast te stellen, zoals het stuitbeen, de lichaamsbeharing en oorspieren. Je kunt denk ik niet beweren dat er geen "nutteloze" organen zijn omdat de evolutie geen mechanisme is waardoor een organisme steeds "beter" wordt. Ballast uit de evolutie blijven we meedragen. Een stuitje heeft wat dat betreft weinig nut. Maar het lichaam weet kennelijk ook het niet nuttige te kunnen inzetten. En het kan ook nog eenscultureel bepaald zijn wat nuttig is als je zaken betrekt als aantrekkingskracht van uiterlijke kenmerken (op partners). Dat zie je bij mensen, maar ook in het dierenrijk. Sommige uiterlijke kenmerken hebben aantrekkingskracht op (mogelijke) partners zonder een specifiek functioneel voordeel te hebben.

Bronnen:
http://web.archive.org/web/20070524175123/...
http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/32080...

De blinde darm lijkt me vrij functieloos. Toegevoegd na 21 seconden: Oorlellen.

je zwevende rib...

Ja en die heb ik, normaal heeft een mens links en rechts een ureter en die loopt naar je blaas. Ik heb rechts 2 ureters, dus 1 is overbodig. Hij functioneert wel en wordt af en toe gecontroleerd, maar nodig is hij niet echt.

Je verstandskiezen. Tegenwoordig worden steeds meer kinderen geboren waarbij de verstandskiezen niet aangelegd zijn.

je navel is een deel van je lichaam dat geen functie heeft

Je haren op je lichaam. Met name op je armen bijvoorbeeld. De haren hebben oorspronkelijk de functie het lichaam warm houden, maar de hoeveelheid haren is gering waardoor dit nauwelijks effect heeft op de lichaamstemperatuur. Dus je kan zeggen dat de haren op je lichaam eigenlijk geen functie hebben.

een blinde darm heeft geen functie, vroeger diende het om gras te verteren maar aangezien we tegenwoordig geen gras meer eten dient het nu nergens meer voor.

ik heb er een tijd over gedacht en ik kom niet verder als de voorhuid bij mannen

De wallen en rimpels die je krijgt als je ouder wordt .

tepels bij mannen

Niet gemeen bedoeld, maar sperma bij een homo? (hoewel dit niet geld voor de hele mensheid maar wel bij een groep mensen)

Te veel aan lichaamsvet is overbodig.

Bij enkele exemplaren hebben hersenen geen functie!

Het stuitje doet welk gemeen zeer als je er op valt maar daar we er niet mee kunnen kwispelen heeft het volgens mij geen nut. Erge pessimisten hebben ook hun twijfels over de neocortex want misschien doen we het desondanks niet veel beter dan apen.

het kleurtje in je oog lijkt me vrij nutloos

het haar, blinde darm en het staartbeen

ik dacht aan een nier, daar heb je 'r twee van, en voor zover ik weet kun je makkelijk met één zo'n ding leven, ook al moet je daar heel wat voor achterwege laten.....

Wenkbrauwen.

Hersenen van ons mannen. We gebruiken ze toch niet! (ik vrees voor puntenaftrek) :)

een paar tenen want we klimmen niet in bomen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100