Waarom zijn pesticiden zo slecht voor de menselijke gezondheid?

Er worden wereldwijd zeer veel pesticiden gebruikt, zowel professioneel als particulier. Men maakt zich TERECHT heel druk over de invloed van pesticiden op het milieu.
Pesticiden en MENSELIJKE GEZONDHEID hebben echter meer elkaar te maken dan voorheen werd gedacht.
Hoe werken de pesticiden op de menselijke gezondheid en met name op onze organen en stofwisseling?
Ik weet, dat vooral de lever de afvalverwerker van ons lichaam is (met op langere termijn kans op levercirrose, leverkanker e.d. ), maar wat bij acute vergiftiging?
https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/levercirrose/

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Pesticiden hopen zich op in een lichaam met een hoog lichaamsvetgehalte. Dit werd geconcludeerd door wetenschappers van de Far Eastern Federal University (FEFU) die jarenlang zeevogels en zeezoogdieren in de Zee van Ochotsk en de Beringzee hebben bestudeerd. De studiecyclus wordt gesubsidieerd door de Russische Science Foundation (No. 14-50-00034).

In een wetenschappelijk artikel, gepubliceerd in het bekende blad Marine Pollution Bulletin, presenteerde een groep auteurs (waaronder Vasiliy Tsygankov, hoofd van het Laboratory of Environmental Biotechnology en hoogleraar aan de School of Biomedicine van de FEFU; Olga Lukyanova, Hoofd Research van het Pacific Research Fisheries Center (TINRO-Center) en professor aan de School of Natural Sciences van de FEFU; en Margarita Boyarova, hoogleraar aan de School of Biomedicine van de FEFU) de uitkomsten van een studie over het opeenhopingseffect van organochloorpesticiden (OCP's) in de lichamen van zeevogels en zeezoogdieren in het noordwestelijke gedeelte van de Stille Oceaan.

OCP's zijn synthetische bestrijdingsmiddelen afgeleid uit chloorkoolstof. Ze worden uitgebreid ingezet in de chemische industrie en de landbouw. OCP's zijn zeer giftig, hebben een lange desintegratieperiode, en kunnen zich ophopen in het vetweefsel en de interne organen van levende wezens. Veel van deze substanties, zoals DDT (dichloordifenyltrichloorethaan) en zijn metabolieten vallen onder de door de Stockholm Conventie ontwikkelde 'Dirty Dozen'.

Hoewel pesticiden ingezet worden om bepaalde schadelijke organismen te vernietigen, hebben ze vaak ook een zeer schadelijk effect op niet-doelsoorten.

De wetenschappers concludeerden dat hoe hoger de plaats is van een organisme in de voedselketen, hoe meer gifstoffen in zijn lichaam kunnen ophopen. De studie wijst er ook op dat langlevende soorten in hun organen meer pesticiden ophopen dan de soorten met een kortere levenscyclus. Bijvoorbeeld: in kleine vissen bevinden zich weinig pesticiden, maar in zeevogels, zoogdieren en carnivoren die zulke kleine vissen eten, is de concentratie van OCP's veel hoger.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@KarinH
Goed uitgebreid overzicht in jouw antwoord. Maar dat was eigenlijk de vraag niet en het meeste weet ik al.
In mijn vraag-omschrijving staat:
"Ik weet, dat vooral de lever de afvalverwerker van ons lichaam is (met op langere termijn kans op levercirrose, leverkanker e.d. ), maar wat bij acute vergiftiging?"
De vraag gaat dus vooral over de mechanismen waarbij pesticiden schade aan de lever toebrengen ofwel het metabolisme dat wordt geïnduceerd door de pesticiden. Veel tuinders en landbouwers krijgen op den duur problemen met hun zenuwstelsel (Parkinson, dementie, OPS e.d.) als gevolg van een storing op het acetylcholine-stofwisseling en hoe gaat DAT dan met de pesticiden?