Waarom zijn wij de enige dieren die hun billen moeten vegen?

Hoe is het toch mogelijk wij zijn de enige soort op aarde die hun billen moet vegen. komt dat omdat we zo fout ontwikkelt zijn dat we met onze "grote hersen inghoud" van zelf toch het toiletpapier uit zouden vinden? Dit is eigelijk best wel raar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7K
Cryofiel
14 jaar geleden
Goeie vraag! Heb ik me ook wel eens afgevraagd.

Antwoorden (10)

Nou het hoeft niet hoor. Het heeft allemaal te maken met hygiene. Wij vinden het belangrijk schoon en netjes te zijn. Vieze billen hoort hier niet bij.
Het wordt van ons verwacht. De maatschappelijke normen en waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dieren blijft ook wel eens wat hangen. Maar zij trekken geen onderbroek aan waarin het bewijsmateriaal zich verzamelt.

Het heeft ook te maken met ons volvette dieet. Eet meer vezels, minder vet en meer fruit en je zal zien dat je een stuk minder wc papier nodig hebt na een grote boodschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij moeten niets, maar leggen ons dat zelf op omdat het anders zo gaat stinken. Toch zijn er ook wel dieren die hun bibs schoonmaken, ik heb mijn kat het regelmatig zien doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij ook de enige dieren zijn die kleren dragen. En die willen we niet vies maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook net als sommige dieren met je blote kont over een grasmat gaan schuren, als je hier een probleem mee hebt, weet je ook waarom wij wc-papier gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij ons zo vol vreten dat we een dikke reet hebben waar het kan blijven hangen!

Waar moet het bij een hond tussen blijven hangen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met 'billen vegen' het afvegen met een stukje toiletpapier bedoelt, dan zijn wij inderdaad de enigen.
Waarom? Omdat wij kleding aanhebben, omdat dat "normaal" is (deel van opvoeding), en allerlei andere redenen die hierboven genoemd zijn.
Maar ook onder de mens verschilt het, billen afvegen met een stukje papier is bij verschillende culturen not done of gewoon vreemd. Sommige mensen doen het met een spuitflesje waar water uitkomt, anderen met een boomblad.

Maar er zijn tal van diersoorten die hun kont schoonmaken na de grote boodschap, de ene likt, de ander schuurt (langs een boom/grond bijvoorbeeld), en sommige intelligente diersoorten gebruiken ook bladeren om af te vegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer die -1 zonder argumentatie.
Wij zijn ook degene met zo´n gevarieerd dieet EN de enigen die zo slecht het eten verteren, door de stress, door geneesmiddelen, door de haast die we hebben... enz enz...

Ik zal je zeggen dat iemand die heel gezond is en gezond eet, niet of nauwelijks (dus niet meer of minder dan een dier) zijn billen moet vegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat wij gelukkig ook een van de weinige zijn die het niet schoon likken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij niet, zoals mij hond, de hele dag de geur van poep willen meedragen, omdat wij niet ons billegat wensen schoon te likken als het jeukt, omdat wij beseffen, dat je van poep aan je bil blaasontsteking krijgt.