Is het mogelijk dat er (door evolutietheorie) een nieuw mens voortkomt uit de huidige apen?

Want evolutie zou dan toch ook voor hen verdergaan.

En als wij van een minuscuul organisme afstammen, zijn er dan in de huidige organismes misschien ook een paar onderweg naar het mens zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

puur theoretisch gezien wel, want het is al een keer gebeurd en de evolutie staat niet stil.

bij de organismes lijkt me de kans op herhaling wat onwaarschijnlijker.

de genen van de bonobo en de mens komen bijna 99 %overeen dus dat scheelt maar een klein stukje ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou nee, dat denkt ik niet.
Iedere diersoort, ook de apen, zal wel veranderen.
Mogelijk nog intelligenter worden.

Ook de diersoort mens evolueert door.

Mogelijk heeft de mens over een paar miljoen jaren nog nauwelijks benen, want die gebruiken we steeds minder.
En grotere hersenen krijgen.
Hoewel, de kunstmatige intelligentie neemt ook toe, dus daar plant de mens dan een chip voor in, vlak na iedere geboorte.
Alles is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drijfveer achter de evolutietheorie zou toch ook oa zijn, steeds slimmer, handiger enz als je naar de mens kijkt.
Waarom zouden de apen bv niet zover kunnen evolueren tot een soort mensen.
Wij zijn tot nu toe "superieur" maar wie zegt dat dat zo blijft als alles evolueert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook: alles is mogelijk.
Misschien ken je deze film:
Planet of the Apes is een sciencefictionfilm uit 2001, geregisseerd door Tim Burton. De productie is een remake van de gelijknamige film uit 1968 en gaat over aan astronaut die op een planeet belandt waar apen boven mensen staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nonamanis: het eerste wat je moet weten van evolutie is dat er geen drijfveer ís. Evolutie is een natuurlijk proces, niet een persoon die bezig is nieuwe soorten te kleien op basis van een plan. Een drijfveer achter evolutie zoeken is zoiets als je afvragen wat de storm wil bereiken met zijn hoge windsnelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke ik heb het verkeerde woord gebruikt.
Was al laat.
Maar goed ik bedoelde daarmee te zeggen dat als je naar de evolutie van de mens kijkt, je ziet dat hij steeds slimmer is geworden.
Van wat hij ooit geweest is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momopoyolo, ken de film ja.
En wat je zegt over dat mensen in de toekomst mss wel nauwelijks benen hebben en groter hersenen, zou idd ook een gevolg van de evolutie kunnen worden. Interesant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En idd evolutie is een natuurlijk proces en daar hebben wij geen inspraak in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n film heb ik ook eens gezien. mensen met amper spieren in zwevende karretjes, maar wel een groot hoofd. alhoewel we steeds meer extern opslaan ipv onze hersens gebruiken, dus hebben we in de toekomst nog wel hersens nodig? lijkt me logisch dat je benen devolueren als er een reden is dat mensen met zwakkere benen zich vaker voortplanten dan sportieve mensen zo is het hebben van slechte ogen tegenwoordig geen reden meer om vroeg dood te gaan: je zet een bril op. er komen dus steeds meer mensen met slechte ogen
wij stammen niet af van apen, maar we hebben dezelfde voorouders.

het is dus niet zo dat apen ge-evolueerd zijn naar mensen.

dus ze evolueren hooguit naar een nieuwere aap, maar het blijft een aap.. (en evolueren duurt een paar duizend jaar, dus dat gaan we niet meemaken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat wij niet van de apen afstammen maar wel dezelfde voorouders hebben, dan lijkt het me toch dat onze huidige apen een ontwikkeling kunnen doormaken waaruit een nieuw mens ontstaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook niet denken dat wij uit een organisme voorkomen, zo'n simpel iets.
Dan is het toch veel logischer dat er uit een al slimme aap een soort mens komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk bén jij een organisme Nonamanis. Net als wij allemaal. Wat denk jij dat een organisme is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doen jullie toch moeilijk, je komt er toch nooit uit, geloof toch gewoon in de schepping van God.
Dat is niet moeilijk, en dan kun je alles verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gepoka; Geef je hier toe, dat je gelooft omdat het "makkelijk" is, zonder je druk te maken over of het ook daadwerkelijk waar is?
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad, SNE. Daar komt bij dat het geloof in een god inderdaad alles kan verklaren - en dat het daarom automatisch nietszeggend is. Lees de moderne kennisfilosofie eens door, beste gepoka - als je het aandurft je blik te verbreden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gepoka dat is nogal makkelijk niet? Alles valt dus te verklaren met geloof....., handig voor als je geen "bewijs" kunt vinden voor je geloof he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat een organisme een levend wezen met een eigen metabolisme is SuzyQ.
Zij daar ook diverse meningen over dan?
Misschien wel mogelijk, maar dat zou wel zeer onwaarschijnlijk zijn. Apen zouden dan een logisch denkend brein moeten ontwikkelen, en dat is net zo onwaarschijnlijk als dat mensen ineens zo'n rooie bavianenkont zouden krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwaar dit duimpje omlaag ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag ik me ook af
Hopelijk volgt er een onderbouwing!
Niks mis met je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderbouwing hiervoor is het boek "The mating mind van Geoffrey Miller", die stelt dat het bij mensen zo is dat de hersenen het sexuele ornament is om partners te krijgen. Bij bavianen is het sexuele ornament die rooie kont, en bij pauwen de veren etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk de onderbouwing van degene die het duimpje omlaag heeft gezet.
Maar evengoed een ineressante onderbouwing van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en zodra mensen vallen op mensen met een rooie kont, krijgen wij in de loop der eeuwen ook een rooiere kont
Dat zou zeker wel kunnen. Wij stammen immers ook af van de apen. Ooit in een ver verleden waren de mensen eens apen, evolueerden naar de Neanderthalers, vervolgens naar de Cromagnonmens en tenslotte naar de gewone mens. Men ging steeds meer rechtop lopen. Aangezien er nog steeds apen bestaan lijkt mij dit geenszins onmogelijk. Alles wat leeft blijft evolueren en dus ook apen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut mogelijk!
Goeie vraag eigenlijk +
Heel veel duizenden jaren geleden deden 'we' het ook nog, door als Homo Sapiens in beeld te komen, dus wie weet is er al een nieuwe 'Homo' onderweg..
Ik hoop wel dat de nieuwe Homo iets meer vredevoller is en iets minder strijd in z'n genen heeft, want wij zijn niet bepaald een vriendelijke diersoort..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd Heidi78 wie weet. Stel dat het ooit gebeurt dan zou ik ook hopen dat die nieuwe mens meer vredevoller en minder strijd in zich heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er in het oerwoud een vredevolle stam ontdekt wordt, wordt ie meteen afgeslacht. vredevol is geen goed overlevingsmechanisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Pokemon, ik denk dat je deels gelijk hebt, maar de huidige Homo is al een stuk vredevoller dan zijn voorgangers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in landen waar genoeg territorium en eten is, kan de mens een hoop hebben van anderen. zodra hij tekort komt, wordt ie agressiever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ja, daar heb je zeker gelijk in. Overleven staat op de eerste plek.. en dat willen we allemaal.
Nee, het is absoluut onmogelijk.

De mens stamt af van een inmiddels niet langer bestaande voorouder, niet uit de huidige apen. Tevens waren de omstandigheden waaronder onze ontwikkeling plaats heeft gevonden beduidend anders dan de omstandigheden die nu heersen, waardoor de druk van natuurlijke selectie anders is dan gedurende onze geschiedenis.

Gezien het feit dat het al onwaarschijnlijk is om tweemaal hetzelfde resultaat te bereiken met hetzelfde beginpunt, omdat de mutaties onderweg wél willekeurig zijn, en ook de omgeving (en derhalve de voordelige eigenschappen) hoogstwaarschijnlijk anders zal ontwikkelen, is het absoluut onmogelijk dat vanuit een radicaal ander beginpunt, met radicaal andere selectiecriteria, toch weer hetzelfde resultaat zou worden geboekt.

Bovendien is het cladistisch gezien al helemaal onmogelijk, daar een organisme zo ongeveer gedefiniëerd wordt door waar deze van af stamt, en effectief nog behoort tot elke voorgaande groep.

Het zou theoretisch misschien mogelijk zijn dat vanuit bijvoorbeeld chimpansees een groep ontstaat die zeer sterk op mensen lijkt, maar biologisch gezien zou je deze geen mens kunnen noemen. Convergente evolutie komt wel vaker voor, maar het maakt niet dat de op elkaar gelijkende organismen ook bij elkaar horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, gelukkig iemand die weet waar hij het over heeft! +1
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat dacht ik ook! Wat een opluchting zo'n realistisch, compleet en correct antwoord te lezen! Overigens: al zou het gebeuren dat vanuit een bestaand organisme (een aap? een kraai? een wolf?) opnieuw een wezen met mensachtige intelligentie ontstaat, dan zou de huidige mens het zich ontwikkelende wezen direct indammen. Zo'n wezen zou namelijk geleidelijk aan steeds opdringeriger en dus "lastiger" worden. @SNE: cladistisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cladistische indeling is de moderne, verbeterde variant van de klassieke Linnaeaanse taxonomische indeling. Organismen worden ingedeeld in groepen van voorouder plus alle nakomelingen, en worden op die manier onderverdeeld in groepen binnen groepen. Dit houdt dus in dat elk organisme behoort tot alle groepen waarin zijn voorouders zich bevonden. Zo zullen de nakomelingen van de mens altijd vallen onder Homo, terwijl de nakomelingen van chimpansees en bonobo's altijd zullen vallen onder Pan, en van gorilla's altijd zullen vallen onder Gorilla. De nakomelingen van andere apen zullen dus nooit onder Homo kunnen vallen, en derhalve dus nooit als mens beschouwd kunnen worden, aangezien "mens" ook betekent dat je onder Homo ingedeeld wordt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Heldere uitleg - dank daarvoor. Hoe ga je bij een cladistische indeling om met horizontale genoverdracht (horizontal gene transfer)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op die vraag zal ik je helaas schuldig moeten blijven; HGT is zo'n beetje per definitie een probleem bij elke vorm van classificatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zegt dat de omstandigheden over zoveel jaar nog hetzelfde zijn.
Mss veranderd de aarde wel dusdanig dat er weer aanpassingen aankomen met alle gevolgen vandien.
En uit de bv huidige apen kunnen weer soorten komen die na zoveel tijd wellicht een nieuw intelligent soort ontwikkelen.
Mss kun je dat geen mensen noemen gezien de afkomst maar mss noemen ze zichzelf wel oppermensen bv als ze veel intelligenter, leidinggevender blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nonamanis; ik zeg juist dat de omstandigheden níet hetzelfde zijn... Hoe eventuele toekomstige intelligente levensvormen zichzelf noemen of door ons genoemd worden is verder niet relevant voor de vraag die je stelde. "Is het mogelijk dat er (door evolutietheorie) een nieuw mens voortkomt uit de huidige apen?" is tenslotte niet hetzelfde als: "Is het mogelijk dat er (door evolutietheorie) nieuw intelligent leven voortkomt uit de huidige apen?"
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, SNE. Op de eerste vraag is het antwoord: neen. Op de tweede vraag is het antwoord: ja. Waarbij dat nieuwe intelligente leven (ALS het al zou ontstaan) ook zou kunnen voortkomen uit de huidige wolven of kraaien. Enneh - dat gebeurt dan door *evolutie*, niet door de evolutietheorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoeld dat je schreef dat de omstandigheden waaronder onze ontwikkeling heeft plaatsgevonden beduidend anders waren die nu heersen.
Alles kan (opnieuw) plaatsvinden, al dan wel of niet met dezelfde gevolgen. Waneer er uit de huidige apen over zoveel jaar, soort na soort een soort nieuw mens komt dan zou hij uiteindelijk de huidige aap als voorvader hebben dus waarom zou dat niet relavant zijn voor de vraag die ik stelde.
Heb er niet bij gezegd dat dit binnen bepaalde grenzen zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt weliswaar niet expliciet gezegd dat er grenzen zaten aan hoe je het bedoelde, maar de woorden die je gebruikt hebben een betekenis die deze grenzen wel degelijk opleggen. Het woord "mens" betekent tenslotte iets specifieks. En ja, onze ontwikkeling is gebeurd gedurende een tijdperk dat de situatie beduidend anders was, en deze situatie zal niet meer terugkeren. Het gaat tenslotte niet alleen om voor de hand liggende verschillen als technologie, verspreiding, de capaciteit tot reizen over lange afstanden gedurende een leven, veranderende klimaatsituaties, en populatieaantallen, maar ook om de andere soorten die gelijktijdig aan hetzelfde proces onderhevig waren. Om dezelfde selectiecriteria te krijgen, moet dit zo'n beetje allemaal geheel parallel lopen. Niet simpelweg met overeenkomsten, maar identiek. Dit benaderd het onmogelijke, zeker omdat - zoals ik al heb aangegeven - het beginpunt zeker niet hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik acht het mogelijk dat als de evolutie theorie zou kloppen er in de toekomst mogelijk een nieuw soort mens kan ontstaan uit de huidige apen, hoe je hem ook noemt. Ik weet ook niet precies waar ik in geloof, want vind dat er bv op spiritueel vlak ook veel interessante gegevens zijn die ik voor waar houdt, hoewel dit niet wetenschappelijk is bewezen. In mijn ogen is niets onmogelijk en zelfs de antwoorden met wetenschappelijke onderbouwingen kunnen me niet overtuigen.
Daar ik het te kortzichtig vind en dat is niet naar bedoeld.
Want ik vind het bijzonder hoeveel u/je hiervan afweet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd; juist volgens de evolutietheorie zoals die door biologen gedragen wordt, blijkt dat het onmogelijk is. Een andere moderne aap zou alleen een "mens" als nageslacht kunnen krijgen, wanneer je "mens" op zo'n manier herdefinieert dat de moderne aap in kwestie ook onder "mens" valt. Anders zou het juist een aanwijzing zijn dat de evolutietheorie zoals wij die kennen niet juist is. Voor de duidelijkheid; ik bestrijd hier niet dat er uit een ander moderne levensvorm in de toekomst een levensvorm zou kunnen ontstaan die een intelligentie heeft gelijk aan de moderne mens, of de moderne mens overstijgend. Als je het mij vraagt, zijn er een heleboel moderne levensvormen die - op hun eigen manier - qua intelligentie niet eens (heel veel) onderdoen voor de moderne mens (zoals bijvoorbeeld de door Cryo aangehaalde kraaien, of chimpansees, of mieren). Ik zeg alleen dat je deze geen "mens" kunt noemen, juist uitgaande van de evolutietheorie die je in je vraag zelf ook aanhaalde. Ook zie ik niet in waarom sommige dingen als onmogelijk beschouwen "kortzichtig" zou zijn. Neem bijvoorbeeld een perpetuum mobile. We weten uit praktijk-ervaringen dat elke poging die ondernomen is om er een te bouwen, mislukt is. We zijn ook op de hoogte van meerdere natuurwetten waaruit expliciet volgt dat het onmogelijk zou zijn om er een te bouwen. Dus: We weten uit ervaring dát het niet kan, en we weten uit onze kennis op het gebied van natuurkunde waaróm het niet kan. Waarom is het dan kortzichtig om te zeggen dat het niet kan? Wetenschap is niet alleen een proces om te ontdekken hoe dingen wel werken, het is ook een prima methode om uit te vogelen hoe dingen niet werken. Als je het antwoord niet gaat accepteren - positief, of negatief - dan heeft het geen nut om de vraag te stellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
@SNE, helaas hebben veel mensen de mening dat iets dat hun persoonlijke visie niet ondersteunt, automatisch kortzichtig is. "Dat moet wel", hoor je ze denken. Ik pas liever mijn denkbeelden aan aan de werkelijkheid. Maar da's mijn voorkeur; anderen hebben andere voorkeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn vraag staat ook "Nieuw soort mensen"
Ik bedoel ook niet dat deze uit ons voort zouden moeten komen. (ergens indirect wel ivm dezelfde voorouders als apen)
We zouden dus dezelfde voorouders als apen hebben, ergens is er een "splitsing" ontstaan.
Apen zouden dit dan theoretisch gezien ook kunnen doorstaan.
Wie weet zouden daar erg op mens lijkende wezens uit voort kunnen komen, wellicht nauwelijks te onderscheiden van ons.
Daarmee bedoel ik ook oa een nieuw soort mens. Ik zou het kortzichtig vinden als de wetenschap hier geen rekening mee zou houden wat niet het geval is zoals ik lees in het laatst bericht als ik mij niet vergis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nonamanis; We vallen in de herhaling. Begrijp je het crux van mijn antwoord wel? Ik heb uitgelegd waarom je niet kunt spreken van "mensen", wanneer deze afstammen van andere moderne apen. Begrijp je op basis waarvan ik dit zeg? Snap je wat ik bedoel als ik zeg "mens"? Ook heb ik meermaals aangegeven dat ik ondubbelzinnig niet beweer dat ander intelligent leven niet zou kunnen, en heb ik in het oorspronkelijke antwoord ook gezegd dat het zelfs mogelijk is dat er iets uitkomt wat op de mens zou lijken. ("Het zou theoretisch misschien mogelijk zijn dat vanuit bijvoorbeeld chimpansees een groep ontstaat die zeer sterk op mensen lijkt"). Maar: "[M]aar biologisch gezien zou je deze geen mens kunnen noemen. Convergente evolutie komt wel vaker voor, maar het maakt niet dat de op elkaar gelijkende organismen ook bij elkaar horen." Ik sluit niet uit wat je lijkt te zeggen dat ik uitsluit. Ik noem het alleen geen "mens", omdat "mens" een betekenis heeft die dit onmogelijk maakt, wanneer je het in de context van de evolutietheorie wilt plaatsen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik krijg het gevoel dat jullie het vrijwel helemaal met elkaar eens zijn, op wat naamgeving na. Laten we nu eens spreken van een IW (Intelligent Wezen). Of je dat nu wel (Nonamanis) of niet (simplynotedible) een mens wilt noemen, is dan niet meer relevant - we noemen het vanaf nu een IW. Volgens mij zijn jullie het erover eens dat er in principe - dus niet noodzakelijkerwijs, wel mogelijkerwijs - in de toekomst een IW zal ontstaan. Dat zou kunnen gebeuren uit de huidige apen of aapachtigen, het zou ook kunnen gebeuren uit een andere diersoort. Zie ik dit goed, en zijn jullie het ermee eens wanneer ik het op bovenstaande manier verwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft wel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oeps - In mijn derde alinea had ik willen schrijven:
"[...] in de toekomst een IW *zou kunnen* ontstaan." Dus niet *zal* ontstaan, maar *zou kunnen* ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heh - dan nog steeds. (Ik had er overheen gelezen \ mentaal geautotippexed.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ach, eigenlijk stond het er al door het voorgaande:
"niet noodzakelijkerwijs, wel mogelijkerwijs". Maar ik vond dat het toch nog verwarrend zou kunnen zijn. Vandaar mijn correctie. Ik ben benieuwd of Nonamanis (negenhand?) het er ook mee eens kan zijn als we het op deze manier beschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft ook.
Ik noemde het alleen wel een mens.
IW prima, ook dankje Cryofiel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noemde het mens omdat je oa kat, hondachtigen, aapachtigen, reptielen etc hebt vandaar dat ik doelde op soort mensachtigen.