Nagels groeien ongeveer 0,1 mm per dag, dit is tussen de 2,5 en 5 centimeter per jaar. Bij mannen groeien nagels iets sneller dan bij vrouwen. Als je ze knipt, vervangen vinger- en teennagels zich ongeveer elke 6 maanden. Een nagel heeft circa 6 tot 8 maanden nodig om weer helemaal opnieuw aan te groeien. Zonder knippen groeien de nagels door. Bij de meeste mensen breken ze echter wel vanzelf af. Maar als ze wel helemaal doorgroeien, kunnen ze een lengte van om en nabij de 60 centimeter bereiken. De nagels krommen zich als ze erg lang worden, waardoor het moeilijk wordt om dingen op te pakken (of b.v. te typen). De functie van de nagels is bescherming van de zenuwuiteinden in de toppen van je vingers zodat er geen eelt ontwikkelt op de vingertoppen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1Nanometer per seconde...

geen idee hoeveel mm 1 nanometer is maar ik wel heel zeker dat er heel veel nullen achter de komma zitten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nagels groeien continu, gemiddeld zo’n 0,05-0,1 mm per dag. De totale groei van een gezonde nagel duurt ongeveer een half jaar en geschiedt vanuit de matrix naar de vrije rand. Bij jonge mensen groeien nagels sneller dan bij ouderen en bij mannen sneller dan bij vrouwen. Vingernagels groeien ongeveer drie keer zo snel als teennagels. In de zomer neemt de groeisnelheid onder invloed van meer zonlicht (ultraviolette straling) toe. Vingernagels groeien dus sneller omdat deze meer licht en lucht krijgen. Dit bevordert de celopbouw. De groeisnelheid is van nog vele andere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld pianospelen of werken op een toetsenbord van een computer en nagelbijten verhogen de groeisnelheid. Vertragingen van de groeisnelheid kunnen worden veroorzaakt door het werken met chemicaliën (schoonmaakmiddelen), gebruik van geneesmiddelen, hoge koorts, slechte voeding en roken. De nagels van de hand die we het meeste gebruiken groeien ook sneller dan die van de andere hand. De nagel van de middelvinger groeit het snelst en die van de duim het langzaamst.

Bronnen:
http://www.damsigt.nl/specialiteiten.htm
http://www.voetverzorging.be/html/vragen.asp

(RJ)