Wat is de evolutionaire relatie tussen herbivoren en carnivoren?

Met evolutionaire relatie bedoel ik:
-bestond de ene groep eerder dan de andere of tegelijkertijd? Zo ja,
-hoeveel tijd zit er tussen en wanneer ontstonden zij?
-en hoe konden zij, indien het geval, dan uit elkaar evolueren (dus bijvoorbeeld wat moet er gebeuren om een carnivoor te 'creëren' uit een herbivoor) ?

erotisi
4 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Voor zover ik het nu begrijp kom je al snel uit op een definitiediscussie of semantische discussie. In dit artikel wordt gesteld dat carnivoren waarschijnlijk eerst waren, maar als ik probeer te begrijpen wat hier dan met carnivoor bedoeld wordt of kan worden, komt dat niet geheel overeen met wat ik eerder als carnivoor (of vlees) beschouwde:
https://www.sciencemag.org/news/2019/08/world-s-first-animal-was-probably-carnivore
Als je namelijk kijkt op wiki wat een heterotroph allemaal in kan houden, dan zou dat dus technisch ook een wezen kunnen zijn dat zich met een protist, bacteriën en/of schimmels kan voeden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heterotroph Hoe dan ook een interessant artikel om te lezen. Het stelt ook wat dingen over het grote aanpassingsvermogen wat nodig is om naar herbivoor te ontwikkelen.

Antwoorden (1)

Het interessante is, dat herbivoren en carnivoren pas kunnen bestaan als er planten en dieren zijn. Maar het (door evolutie) ontstaan van planten en dieren is juist het gevolg van predatie; het eten van andere organismen (in eerste instantie eencelkigen die eencelligen aten). Predatie dreef de evolutie van multicellulaire organismen die zich konden beschermen tegen eencellige predatoren die daardoor zelf ook meercellig moesten worden.
tinus1969
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Interessant! +
LeonardN
4 jaar geleden
Hoe lezen jullie dit stukje? En dan vooral in zake de definitie van "carnivoor" die daar aangehouden wordt?
https://www.sciencemag.org/news/2019/08/world-s-first-animal-was-probably-carnivore
tinus1969
4 jaar geleden
Interessant @LeonardN. Past bij wat ik schreef. Ik vind alleen de definitie van carnivoor problematisch en ook het idee dat er meer carnivoren dan herbivoren zijn. Er zijn mss meer soorten carnivoren maar er zijn meer herbivore individuen. In deze definitie is een mus een carnivoor omdat die insecten eet; katten eten mussen en zijn dus ook carnivoor. Zo telt het aantal soorten op.
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens vind ik het idee dat er veel aanpassing nodig is om herbivoor te worden, onzin is. Binnen de mensapen zijn zowel herbivoren als (bijna) carnivoren.