Waarom komt er alleen regen uit donkere wolken?

Het witte wolken bv niet, waarom alleen uit donkere wolken? Wolken is toch gewoon waterdamp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (4)

In donkere wolken zit meer waterdamp, daardoor zijn ze donkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wolken zijn doorgaans wit of lichtgrijs van kleur. Dit komt doordat de gecondenseerde waterdamp en/of ijskristallen waar een wolk uit bestaat, een groot deel van de zonnestralen die erop schijnen reflecteren en verstrooien. Dit gebeurt over het gehele kleurenspectrum vrijwel even sterk waardoor de overheersende kleur wit is. Wolken kunnen echter ook donkergrijs of zelfs zwart aandoen, in de eerste plaats kan dat zijn door gezichtsbedrog: een wolk tegen een zeer lichte achtergrond lijkt donkerder dan tegen een donkere achtergrond. Verder kunnen wolken (donker)grijs aandoen als zij vanuit het perspectief van een waarnemer gezien gedeeltelijk of geheel het zonlicht blokkeren. Delen van een wolk kunnen ook donker lijken door interne schaduwwerking of door de schaduw van een wolk op grotere hoogte. Als laatste kan een wolk nog grijs aandoen doordat deze semitransparant is, zodat je door de wolk heen de blauwe hemel ziet. Dit effect doet zich vooral voor bij wolken met weinig waterinhoud of wolken die hoofdzakelijk uit ijskristallen bestaan." ~ Wikipedia

Toegevoegd na 1 minuut:
"Onder bepaalde omstandigheden kunnen wolken ook andere kleuren aannemen, zo kunnen wolken in de avondzon een fel rood uiterlijk krijgen. Dit komt doordat de zonnestralen dan een langere weg moeten afleggen door de atmosfeer, waarbij vooral het blauw uit het kleurenspectrum verstrooid wordt. Wat overblijft is hoofdzakelijk het rood en geel. De meest ongewone kleur voor een wolk is groen, omdat daarvoor zowel het rood als het blauw uit het spectrum gefilterd moet zijn. Dit kan gebeuren als een grote hoeveelheid water van achteren door rood licht beschenen wordt, bijvoorbeeld bij een laag staande zon. Aangezien water hoofdzakelijk het rood absorbeert en het blauw al verstrooid is in de atmosfeer door de langere weg die het zonlicht heeft afgelegd, blijft groen als restkleur over." ~ Wikipedia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De donkere kleur komt door de hoogte van de wolk en het aantal druppels in de wolk. De zon schijnt op een wolk. Wanneer het licht een lage wolk tegenkomt, schijnt het licht vaak erdoor heen. Je ziet een heel lichtgrijze kleur.
Wanneer er een grote wolk is, die veel druppels bevat, bijvoorbeeld een cumulonimbus, schijnt de zon er niet zo makkelijk meer doorheen. Je ziet een donkere wolk. Vaak komt er dan ook regen uit de wolk.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een witte ijsberg is stevig,en valt niet uit elkaar.Smelt dat ijs dan word de ijsberg blauw,blauw van het water,en water is véél zwaarder dan ijs en dan valt de ijsberg uit elkaar.
Zo gaat dat ook bij wolken.
Wolken bestaan uit relatief warm waterdamp,maar naarmate er meer wolken bijkomen,en de wolken hoger gaan,word het op grote hoogte kouder,en wat gebeurd er met waterdamp als het afkoelt?juist,dat word weer water en valt op de grond als regen.
Het is ook zo,dat,hoe natter wolken worden,hoe donkerder de wolken worden.Om te kunnen zien waarom dat zo is,maak je maar eens een aantal licht gekleurde kleren nat,je zult zien dat de meesten van deze lichtgekleurde kleren donker worden,als het nat is.
Dat is bij witte wolken ook zo.
Witte wolken worden donker als ze nat en daardoor zwaar worden,zo zwaar dat ze niet meer in de lucht kunnen blijven en dus?Als regen op de grond valt.