Wat is de méérwaarde van menselijk lijden voor de algehele menselijke ontwikkeling/het menselijk bestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Alle vooruitgang is gebaseerd op de wens om het lijden te verminderen. Het is dus vooral een inspiratiebron geweest om de wereld langzaam maar zeker een beter leefbare plaats te maken. We zijn er nog niet, maar er is een duidelijke trend zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het enige dat ik me kan bedenken is dat je zoiets voor jezelf niet wilt, en het zeker je kinderen niet aan wilt doen dus gaat streven naar betere omstandigheden.
Het gristelijke idee dat lijden loutert en meer van dat soort kul verwijs ik naar de prullenbak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder denk ik niet dat het lijden van een individu enige meerwaarde heeft voor de mensheid in zijn geheel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder lijden was er geen kunst en waren veel minder mensen op zoek gegaan naar de diepere facetten van de zelf.

Gautama Buddha is na 2500 jaar nog steeds een autoriteit op het gebied van lijden, en hij heeft ons veel meer geboden dan slechts de verheffing daarvan.

Lijden hoort bij het leven en het kan prachtig zijn, wanneer het juist gedragen wordt.

Zonder de dalen, zou men de pieken niet herkennen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de zin van het lijden hebben vele filosofen en alle godsdiensten het hoofd gebogen.
Mijn persoonlijke mening is dat het lijden zonder aanzien des persoons over de wereld wordt uitgestrooid. Het hoort bij leven. Het volmaakte bestaat niet.
In onderstaande link is een filosoof aan het woord.
Probeer je eigen ""zingeving"" te ontdekken, dat helpt om het leven in al zijn onvolmaaktheid te ontdekken en te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menselijk lijden heeft geen meerwaarde. Je gunt het jezelf niet, maar vooral ook niet de mensen van wie je houdt.
Als menselijk lijden een meerwaarde had zou het bestaan op deze bol allang voor iedereen goed zijn.
Omdat dat nog lang niet het geval is zie ik, misschien helaas voor jou, geen meerwaarde in menselijk lijden.
Ja, ik ben christen in zoverre dat ik niemand kwaad doe, en nee als het betekent dat mensen moeten lijden om iets te betekenen voor anderen dan pas ik. Je kunt je ook op andere manieren voor andere, minder bedeelde, mensen inzetten. Daarvoor is lijden niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijden voegt geen meerwaarde toe anders dan dat het zijn afwezigheid benadrukt. Het heeft geen bedoeling en is willekeurig. Het is er domweg.
13 jaar geleden
De meerwaarde van menselijk lijden is dat geluk niet zou bestaan zónder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menselijk lijden kan de aanzet zijn tot vooruitgang.
Meestal los je een probleem pas op als je er last van hebt

Ik zou zelf wensen dat het anders kon
amigo
13 jaar geleden
De enige meerwaarde die ik zou kunnen bedenken, is het achteraf zielige verhaaltjes er over publiceren en daar geld mee te verdienen. Lijden heeft, noch voor mens, noch voor dier meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft lijden geen meerwaarde, maar als je er toch een wilt: de levensverzekering.
Als mensen niet zouden lijden (en vooral wat ze vrezen) zouden er zeker geen levens- en andere verzekeringen bestaan.
De verzekeringsmaatschappijen zijn het lijden veel dank verschuldigd.