Zijn er micro-organismen die door de (gezonde) huid heen kunnen?

In principe is onze huid een goed afweersysteem, al weet ik niet precies waardoor. Maar zijn er bacterien virussen of andere (on)welkome gasten, die door die huid in de bloedbaan kunnen komen.
Ik sluit daarbij dus open wonden uit.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

De huid is ons grootste orgaan en de belangrijkste barrière tegen ziekteverwekkers. Daarom is het ook zo belangrijk om wonden te ontsmetten. Brandwonden zijn heel gevoelig voor ontstekingen, omdat er zoveel huid is weg gebrand.

De huid is zout, zuur, droog of vettig en kouder dan onze lichaamstemperatuur. Ondanks die omstandigheden wordt er geschat dat er zo'n 1 triljoen (12 nullen) bacteriën op onze huid zitten. Die bacteriën zorgen er ook voor dat ziekteverwekkers niet de kans hebben om op de huid te blijven zitten.

Daardoor komen ook maar weinig ziekteverwekkers door de huid heen. De meeste vinden hun weg door een wondje of via slijmvliezen.

De enige bacterie die ik kan bedenken is leptospira die leptospirosis kan veroorzaken. Ook wel de ziekte van Weil genoemd. Het is nogal een vage ziekte die lastig de diagnostiseren is. Het komt voornamelijk voor in tropische landen, maar kan overal voorkomen. Het wordt door een kurkentrekkerachtige bacterie veroorzaakt die familie is van syfilis. Deze bacterie kan door huidcontact met besmet rattenurine al veroorzaakt worden.

Er zullen vast nog meer voorbeelden zijn, maar daar kan ik zo snel niet op komen.

De huid door dringen is meer iets van parasieten zoals Gesp al aangaf. Het schoolvoorbeeld is Schistosomiasis. Schruft lijkt me ook een goede, maar dat is minder micro ;-).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik las op de nl wiki bjj weil dat het via wondjes van de huid gaat. Maar dat lijkt me bij vele ziektes wel mogelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit staat op de engelse wiki.
"Humans become infected through contact with water, food, or soil that contains urine from these infected animals. This may happen by swallowing contaminated food or water or through skin contact. " Het zal uiteraard makkelijker gaan door een wondje, maar mij is verteld dat dit niet per se nodig is.
erotisi
8 jaar geleden
Zijn het vaak niet de eitjes van parasieten die door de huid kunnen? Zijn de parasieten niet te groot?
misschien zijn de sporen van schimmels ook wel in staat om door te dringen? Maar wat me eigenlijk nog niet duidelijk is, waardoor bacterien en virussen niet door de huid kunnen? Is dat omdat ze te groot zijn, of zoals je zegt dat andere bacteriën ze tegenhouden met hun toxines?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn meestal larven van parasieten, de eitjes gaan vaker via de mond.
Sporen van schimmels komen hopelijk niet door de huid heen. Wel kunnen nare schimmelinfecties ontstaan als je bijvoorbeeld op een doorn gestapt bent. Andere bacteriën nemen voornamelijk ruimte in, waardoor ziekteverwekkers er niet bij kunnen. Maar belangrijker is dat de huid een waterdichte afsluiting is. De cellen zitten met zogenoemde 'tight-junctions' aan elkaar, bacteriën en virussen komen daar niet doorheen.
Op je huid zit ook nog een laag dode cellen die langzaam (samen met de bacterien die erop zitten) afslijten. Verder zoals ik al schreef is het droog, zuur, zout en koud. Ook zitten er veel immuuncellen in de huid, bijvoorbeeld langerhans cellen.