hoe kan je zien dat een kever een vrouw of een man is of is er maar 1 geslacht ervan?

Ik zou het niet weten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Kevers planten Zich geslachtelijk voort. Er zijn dus mannetjes en vrouwtjes. Ze verschillen iets in uiterlijk, maar dat is moeilijk om te onderscheiden.

De kever is ook een algemene benaming voor een groot aantal soorten, dus specifieker kan ik niet antwoorden.

Toegevoegd na 9 minuten:
In feite hebben mannetjes natuurlijk wel altijd een geslachtsorgaan, maar dat kan je niet zomaar zien zonder de kever uit elkaar te halen ;0)

Meestal hebben mannetjes en vrouwtjes ook andere uiterlijke kenmerkenmop de kop, kleur, grootte e.d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spreek je bij hermafroditisme niet ook van geslachtelijke voortplanting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad. Dat bedoelde ik niet. Bij mijn weten zijn kevers niet hermafrodiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doelde op de conclusie in de tweede zin: "Er zijn dus mannetjes en vrouwtjes." Bij hermafrodieten is dat dus niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets, hermafrodieten doen ook aan geslachtelijke voortplanting. Je opmerking over "dus" is terecht. Voor het antwoord is dit niet van belang, er zijn mannetjes en vrouwtjes kevers, ze verschillen in uiterlijk meestal. Daarnaast kan je onderzoeken of de kever eicellen produceert of zaadcellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :P

Andere antwoorden (2)

Je vraag is niet makkelijk te beantwoorden, er zijn maar liefs 300.000 beschreven soorten kevers op het moment en allen moeten ze anders bekeken worden, wil je weten wat het geslacht is.

Een aantal standaard manieren om te seksen zijn.

De grote, vrouwtjes zijn in het algemeen groter, aangezien zij de eieren moeten dragen en een grotere vetvoorraad moeten hebben.(o.a)
(vooral bij boktorren, neushoornkevers, vliegende herten, o.a)

Het achterste gedeelte van het lichaam.
Dit is meestal het beste kenmerk, bij vrouwtjes zijn namelijk de laatste segmenten van het lichaam (meestal 3) versmolten tot het vrouwelijk geslacht, of bij sommige soorten zelfs een legboor.

Maar dit gaat natuurlijk niet altijd op, er zijn nog steeds soorten die niet met het bloten ook gesekst kunnen worden.
Vooral snuitkevers en sommige rozenkever soorten zijn lastig.
Hiervan moet het genitaal preparaat gemaakt worden.

En het zal mij niks verbazen als er ook kevers zijn die zich ongeslachtelijk voortplanten, ik heb er tot nog aan toe nog niet van gehoord, maar wat niet is kan nog komen.
En de schatting is dat er ruim een half miljoen keversoorten zijn.

Misschien wilde je het weten van een specifieke soort, dat maakt het een stukje makkelijk namelijk?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook zijn er sommige soorten die bepaalde uitsteeksels hebben, denk aan horens, grote kaken et cetera.
Vooral voor mannen om mee te vechten.
vrouwtjes hebben deze uitsteeksels vaak niet omdat zij niet hoeven te strijden.
Of de uitsteeksels zijn minder groot of opvallend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord.
Bij veel kevers en insecten is aan het uiterlijk niet te zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn. Dit zou je dus alleen kunnen ontdekken door het insect open te maken en te kijken of hij een inwendige penis heeft.
insecten kunnen elkaar vaak onderscheiden door feromonen, een chemisch goedje wat zij afscheiden.