Hoe zit het met het DNA van een persoon dat stamcellen van een donor heeft ontvangen?

Heeft dit enkel invloed op de DNA samenstelling van het bloed, of ook op bijvoorbeeld zaadcellen en eicellen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (1)

De Stamceltherapie heeft geen invloed op het DNA van zaadcellen en eicellen. Zaadcellen en eicellen worden aangemaakt door de specifieke organen van de patiënt zelf; helemaal aangestuurd door de specifieke genetische eigenschappen van de drager.
Stamceltherapie is ook niet zo maar DNA-overdracht.
Stamceltherapie is een onderdeel van regeneratieve geneeskunde en kan gezien worden als een nieuwe tak in de medische therapeutische benadering van ziekten en traumata waarbij de basis idee bestaat uit de transplantatie van - al dan niet gedifferentieerde - stamcellen ter vervanging van afwezige of defecte cellen, weefsels of organen.
Onder stamcellen verstaan we meestal pluripotente cellen.
Deze cellen kunnen ook genetisch identiek gemaakt worden aan de cellen van de patiënt, door nucleaire transfer (hierbij wordt het DNA-materiaal van de patiënt overgezet naar de stamcellen), men spreekt dan van therapeutisch klonen.