Kun je de scherpe/hete smaak van een spaanse peper ook op je huid waarnemen?

De stof die verantwoordelijk is voor de hete smaak van Spaanse peper smaak is capsaïcine. Deze stof heeft gemeen dat ze direct de warmtereceptoren in de mond prikkelen. Hierdoor wordt de smaak vaak als 'heet' omschreven.

Capsaïcine is een alkaloïde dat de nociceptoren op de tong stimuleert die gevoelig zijn voor hitte en pijn, wat een branderig gevoel geeft. Het komt voor in paprikasoorten, vooral hete rode - of chilipeper.

Een nociceptor of pijnreceptor is een zenuwuiteinde dat gespecialiseerd is in het waarnemen van prikkels die een schadelijke invloed (Latijn: nocere = schaden) op het organisme kunnen hebben. Dergelijke prikkels wekken doorgaans een gevoel van pijn op. Er bestaan verschillende soorten nociceptoren, verspreid over het lichaam. Sommigen zijn gespecialiseerd in waarneming van mechanische invloeden (zoals druk, scherpe voorwerpen), anderen in het waarnemen van lage of hoge temperatuur (koude: < 5°C, of warmte: > 45°C) en chemische stoffen (zoals Spaanse Peper).

Maar de vraag uiteindelijk dus of je spaanse peper alleen kunt voelen met je mond/tong of ook op andere lichaamsdelen?
Zou het bijvoorbeeld 'zeer' doen als je een peper langere tijd op je arm houdt?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_peper
https://nl.wikipedia.org/wiki/Capsa%C3%AFcine
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nociceptor

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
4K
Amadea
8 jaar geleden
Alleen als je op die plek een sneetje of ander wondje hebt - waardoor de huid daar een openingetje heeft om de scherpe stof door te laten dringen. Dat geldt trouwens ook voor zoute en zure (bijvoorbeeld sinaasappel) voedingsmiddelen, dat bijt enorm als je een snee in je vinger hebt!
Erna55
8 jaar geleden
Probeer het eens .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom probeer je het zelf nu niet, in plaats hier een vraag over te stellen. Nu vraag je naar de mening van de ander, terwjil je het zelf kunt ervaren.

Antwoorden (2)

Je vingertoppen bevatten veel zintuigen, hier merk je echter niets, ik snijd immers vaak genoeg pepers en heb ze dan wel op de vingertoppen en niets gemerkt dus.

Als je na het snijden van de pepers je handen niet wast en in je ogen wrijft merk je het trouwens ook.

Ander verhaal, het schijnt dat sommige mensen er wel gevoelig voor zijn bij de anus, en dat ze een branderig gevoel merken na het eten van een scherp met pepers gekruide maaltijd.
Echter zelf heb ik hier geen ervaring mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad zijn alleen de zeer dunne gedeelten van de huid gevoelig; zoals de lippen, oogleden en anus. Maar ook wanneer je je geschaafd of gesneden hebt, zul je pepers echt voelen.
Op je huid merk je niets van pepersmaak en de scherpte daarvan maar waar je slijmvliezen zitten wel. Behalve op je tong zitten die in de slokdarm, darmen en rond de geslachtsdelen. Geert Mak vertelt in dit verband over een plantagehouder die een vrouwelijke slaaf strafte door haar naakt vast te binden en haar geslachtsdeel in te smeren met Spaanse pepers. Bij wijze van marteling dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, de slijmvliezen zijn inderdaad zeer gevoelig. Bij veel mensen de lippen trouwens ook. een plus.