Zijn er dieren/vogels die bewust voor de 'lol' ergens naartoe gaan, en niet vanuit instinct (om bijvoorbeeld eten te zoeken)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom in de Apenheul regelmatig apen tegen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Want vogels zijn geen dieren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doel dus eigenlijk vooral op vogels, alleen niet heel duidelijk neergezet. Maar vogels zijn net zo dier als alle andere dieren ;-)

Antwoorden (4)

Ja die zijn er. Grootste voorbeeld: mensen. Maar ook vogels zoals eksters, duiven, etc. Wij hebben in de tuin konijntjes zitten en wat blijkt regelmatig komen vogels gewoon eens kijken naar de konijnen. Gaan op afstand zitten en huppen wat dichterbij, er wordt niet aangevallen of iets anders. Lijkt gewoon kijken uit interesse te zijn.
De wetenschap komt door onderzoek er steeds meer achter dat dieren (alle), individuele eigenschappen hebben, een emotionele beleving (verdriet en vreugde), pijn ervaring, etc. Het lijken wel mensen (of is het eigenlijk andersom ?)
Het vreemde is dat als een mens iets doet het bewust handelen is en bij dieren wordt direct gezegd: instinct.
Dit zegt volgens mij meer over de mensen dan de dieren.
Wij zien onszelf als het topje van de evolutie maar dat is een misvatting. Ja, het succesvolste roofdier, datwel maar er zijn genoeg dieren/insecten die op bepaalde vlakken een "betere" evolutie hebben gehad dan wij mensen. Voorbeeld: de ogen van een arend, de neus van een hond, het gehoor van een konijn, echo locatie door vleermuizen, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heeft volgens mij te maken met de werking van de psyche van de mens. We zien onszelf als beter, slimmer, etc dan andere wezens op de aarde. Dit onstaat vanuit een egocentrische (en we kunnen moeilijk anders) beleving van de werkelijkheid.
ja hoor, iedere dag gaat mijn kater naar buiten om heerlijk in het zonnetje te liggen.
dat doet hij de hele dag op verschillende plekken in de tuin tot de zon er niet meer is...

Toegevoegd na 3 minuten:
hij gaat ook voor het raam zitten kijken en soms kom ik thuis, dan zit hij op het pleintje om zich heen te kijken en zodra hij mij ziet komt hij vrolijk (staart omhoog) naar me toe "huppelen" (klinkt gek, maar het is niet gewoon lopen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt met dat huppelen!Daar lijkt het ook echt op.
Dat doet mijn kat ook als ik thuiskom.Hij gaat voor het raam zitten te wachten als ik weg ben (urenlang zegt mijn moeder) en als ik dan thuiskom komt hij miauwend op me af huppelen om me te begroeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk he ? eigenlijk lijkt het dan net een soort hond :)
Ik woon op het platte land en dan zie je bij harde wind de kraaien spelen met de wind.
Ze vliegen er tegenin en landen dan weer in het gras om dan even later weer er op te vliegen en altijd met een paar.
Ik geloofde het eerst zelf niet, maar ik ben er op gaan letten .

Maar voor de lol bewust naar een plek toe te vliegen waar geen eten is heb ik hier nog niet gezien.
Bij konijnen weten de vogels ook dat er wordt gevoerd en dus mischien wel eens wat geknoeid dus dat is mijn idee ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
buiten in de tuin staat gras en onkruid, dat wordt gegeten door de konijnen. Ander voer wordt binnen in huis gegeven. Er ligt dus geen voer alszodanig waarop vogels zouden afkomen.
Mijn kat wordt regelmatig "gepest" door twee eksters als hij op het dak van het tuinhuis ligt. Het kan niets met bescherming van territorium of nest te maken hebben, want ik weet waar dat zit en dat is zeker 100 meter weg. Volgens mij vinden ze het gewoon lollig. Mijn kat raakt af en toe geïrriteerd maar het lijkt ook weleens of hij het spel met plezier mee speelt.

Dus het antwoord is ja.