Hebben mensen met een aangeboren missende arm wel hersenfuncties waarmee ze de arm zouden gebruiken?

Ik schrijf een profielwerkstuk over Brain Computer Interfaces. Het is hiermee mogelijk om via een verbinding met de hersenen een robotarm te kunnen besturen. Hiervoor moeten de hersenen dus wel de functies hebben om deze nieuwe arm te kunnen besturen. Ik vroeg me dus af of iemand die nooit deze arm heeft gehad, wel het deel in de hersenen heeft (of ontwikkeld heeft) waarmee deze arm bestuurd zou moeten worden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Als je nooit een arm gehad hebt, dan heb je nooit aangeleerd of spieren ontwikkelt om die te gebruiken. Hersenen moeten ook eigenlijk alles leren om als vaardigheid in het permanente geheugen te plaatsen, zodat je het geleerde niet vergeet. Leren doe je door te herhalen en te herhalen, om in het lange termijngeheugen te kunnen plaatsen.

Nu hebben hersenen de vaardigheid om nieuwe neurale weggetjes te ontwikkelen bij het aanleren van nieuwe dingetjes. Prothesen worden ook steeds intelligenter en werken al door neurale stimulatie. Heeft iemand geen armspieren of aanleg ervan zal doormiddel van bijv. bovenborstspieren een armprothese kunnen worden bestuurd als er maar heel veel geoefend en aangeleerd zal worden. Hersenen zullen echt veel gestuurd moeten worden om deze skills ook echt aan te leren.

Is de handicap nu door een aangeboren spierziekte ontstaan en zit de patiënte hierdoor in een rolstoel dan wordt ook al gebruik gemaakt van een robotarm zoals die in een fabriek ook alwordt toegepast . Check hier maar eens;
https://www.destentor.nl/kampen/de-robotarm-helpt-karin-een-handje~a8aa662e/?referrer=https://www.google.com/
amc