Doet een monogame duif aan baltsgedrag slechts eenmalig of telkens bij de geslachtsdaad?

Er zijn duiven die hun hele leven een koppel vormen. Het mannetje (doffer) zie je soms een baltsritueel uitvoeren waarbij hij hele buigingen maakt voor het duivinnetje. Maar doet hij als 'huwelijksaanzoek' of meer als 'paringsverzoek'? Of allebei of anders?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Alle monogame vogelsoorten kennen een uitgebreid en telkens terugkerend baltsritueel. Als ze per seizoen maar 1 nest maken (zoals bij albatrossen) doen ze dat maar 1 keer, maar als ze meerdere nesten maken doen ze het telkens als ze een nieuw broedsel starten. De reden is dat vogels, net als alle andere dieren en ook mensen, niet verdragen dat soortgenoten zo maar aan hun lijf komen en met hen paren. Om ze daarvoor in de juiste stemming te brengen is telkens opnieuw balts nodig.