Kun je bloed ook opkweken buiten het lichaam?

Ik hoorde laatst dat als je bloed krijgt van een jong iemand je daar zelf ook weleens beter van kan worden. Maar stel je pakt een aantal stamcellen die verband houden met de ingrediënten van bloed zou je dan geen bloeddonoren (behalve die stamcellen dan) meer nodig hebben?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Erna55
8 jaar geleden
" .. Als je bloed krijgt van een jong iemand, je daar zelf ook weleens beter van kan worden..." Degene die dat gezegd heeft, weet niets van veroudering en niets van bloed.
Dat is een middeleeuwse gedachte , dat je van maagdenbloed eeuwig jong zou blijven. En bloed kweken buiten het lichaam dat kan niet.
erotisi
8 jaar geleden
Je kunt het deze week nog beluisteren bij minuut 45 ev: http://www.npo.nl/focus-alles-over-bloed/15-11-2015/VPWON_1244546
tinus1969
8 jaar geleden
Die stamcellen moet je in een bioreactor opkweken tot bloed. Zo'n bioreactor moet aan allerlei eisen voldoen juiste temperatuur, steriel) en voorzien worden van de juiste chemicalieen en voedingsstoffen. De goedkoopste bioreactor blijkt daarom de mens te zijn, die moeiteloos juiste temperatuur, voedingstoffen en steriele omgeving in stand houdt als je er af en toe wat stamppot met braadworst instopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt mij het juiste antwoord tinus. Het lan in theorie wel, maar is op het moment veel te duur om efficiënt te zijn. Voor bloed zou ik eerder spinazie in de reactor stoppen ;-)

Antwoorden (1)

Het kunstmatig produceren van lichaamsdelen staat bekend als weefselkweek. Dat is een techniek die voor de kweek van bloedcellen buiten het lichaam nog niet gebruikt kan worden. Voorlopig zijn we afhankelijk van donorbloed.