Als je een bloedtransfusie krijgt met iemand die leukemie heeft, krijg je het zelf dan ook?

titel zegt genoeg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Nee. Leukemie is dat de productie van witte bloedlichaampjes onspoort (ik zeg het in lekentaal, ik ben geen deskundige). Dus al zou je al bloed van een leukemiepatient krijgen (die kans is al heel, heel klein), dan heeft dat geen invloed op jouw aanmaak.
Het is geen besmettelijke ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want leukemie heeft niks met het bloed zelf te maken maar met het beenmerg waar de witte bloedcellen "gemaakt" worden. Het bloed zelf is dus niet ziek.

Het is in NL onmogelijk om bloed te krijgen van iemand met leukemie, want het donorbloed (en de donor) wordt vooraf zeer nauwkeurig gecontroleerd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een beenmergtransplantatie is een van de behandelmethodes van leukemie. Als het in het bloed zelf zou zitten zou al het bloed "vernieuwd" moeten worden en dan was het "klaar". Helaas is dat niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leukemie is een verzamel naam.
De meeste soorten van leukemie hebben te maken met de aanmaak van bloed. Lijkt me niet gevaarlijk, echter geen enkele persoon die zelf al transfusies krijgt...noodzakelijk als je leukemie hebt...zal bloed geven.

Een gevaarlijker soort van leukemie, bloed afbraak, maakt dat de patient zelf nog meer transfusies nodig heeft dan in het geval dat de aanmaak verstoord is. Ook deze zal geen bloed meer kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is bloedafbraak een vorm van leukemie? Ik ken alleen de soorten: lymfatische en myeloide leukemie. Er is wel een ziekte die een te hoge bloedafbraak veroorzaakt: PHN. Die heeft als mogelijke complicatie leukemie. Maar is zelf geen leukemie (= kanker van witte bloedcellen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ reinier: misschien is er een periode waarin je al wel ziek bent maar nog geen diagnose hebt. Die kans is niet groot, dat weet ik wel, maar het zou kunnen. Dan heb je dus ook nog geen transfusies gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zeker dat het officieel ook leukemie genoemd wordt. Maar in de volksmond heb ik het wel zo horen noemen omdat beide vormen het bloedbeeld ernstig (zonder behandeling dodelijk) verstoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Maeve,
Die kans is er wel....echter voor elke afgifte van bloed wordt er een medische check met bloedcontrole uitgevoerd. Een afwijking wordt dan onmiddellijk geconstateerd...Dus niet alleen moet je nog transfusie vrij zijn...ook nog moeten je bloedwaarden nog normaal zijn. En die bloedwaarden hebben echt al veel eerder meetbare afwijkingen dan dat je jezelf zwak en moe voelt.(eerste kenmerken van bloedarmoede)
Het is welhaast onmogelijk om bloed te krijgen van iemand die leukemie heeft omdat donorbloed een hele strenge controle kent.