Als je een bloedtransfusie krijgt met iemand die leukemie heeft, krijg je het zelf dan ook?

titel zegt genoeg

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Leukemie is dat de productie van witte bloedlichaampjes onspoort (ik zeg het in lekentaal, ik ben geen deskundige). Dus al zou je al bloed van een leukemiepatient krijgen (die kans is al heel, heel klein), dan heeft dat geen invloed op jouw aanmaak. Het is geen besmettelijke ziekte.

Nee, want leukemie heeft niks met het bloed zelf te maken maar met het beenmerg waar de witte bloedcellen "gemaakt" worden. Het bloed zelf is dus niet ziek. Het is in NL onmogelijk om bloed te krijgen van iemand met leukemie, want het donorbloed (en de donor) wordt vooraf zeer nauwkeurig gecontroleerd. Toegevoegd na 4 minuten: Een beenmergtransplantatie is een van de behandelmethodes van leukemie. Als het in het bloed zelf zou zitten zou al het bloed "vernieuwd" moeten worden en dan was het "klaar". Helaas is dat niet het geval.

Leukemie is een verzamel naam. De meeste soorten van leukemie hebben te maken met de aanmaak van bloed. Lijkt me niet gevaarlijk, echter geen enkele persoon die zelf al transfusies krijgt...noodzakelijk als je leukemie hebt...zal bloed geven. Een gevaarlijker soort van leukemie, bloed afbraak, maakt dat de patient zelf nog meer transfusies nodig heeft dan in het geval dat de aanmaak verstoord is. Ook deze zal geen bloed meer kunnen geven.

Het is welhaast onmogelijk om bloed te krijgen van iemand die leukemie heeft omdat donorbloed een hele strenge controle kent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100