Waarom verzuipt een woerd zijn vrouwtje als hij toch voor nakomelingen wil zorgen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het zelden of nooit gebeurd, ik heb het nog nooit gezien, maar ik kan het me wel voorstellen dat je dat zou denken want tijdens het paren wordt het vrouwtje regelmatig onderwater gedrukt soms zelf zovaak dat het lijkt of het vrouwtje verdrinkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De woerd is een slechte vader. Na het paren trekt hij zich terug op een veilige plek en gaat dan een dubbele rui in. Eerst verliest hij zijn slagpennen. Hij kan dan niet meer vliegen en is dus heel kwetsbaar. Daarna verliest hij zijn veren en krijgt nieuwe, vaalbruine veren. Dit wordt zijn eclipskleed genoemd. Hij is met die bruine veren minder goed zichtbaar en dus ook minder kwetsbaar zolang zijn nieuwe slagpennen moeten groeien.

Wilde eenden zijn daarom minder gemakkelijk te vinden in juli en augustus: de woerden, de vrouwtjes en de jonge eendjes zijn dan allemaal lichtbruin. Er is nog wel een klein verschil te zien tussen enerzijds de vrouwtjes en de jongen en anderzijds de woerd: de woerd heeft een gelere snavel en een bruinere borst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij verzuipt haar niet, hij paart met haar.