Natuurlijke selectie is de evolutionaire natuurwet dat alleen de sterkste organismes en diersoorten blijven bestaan door zich goed aan veranderende omstandigheden aan te passen, de rest sterven uit.

Selectief fokkerij daarentegen is mensen die dieren fokken op gewenste eigenschappen.

Toegevoegd na 20 minuten:
@Daki, gaan we mierenneuken? Ik wildevraagsteller een idee geven zodat die het begrijpt, ik kom toch niet de hele theorie formuleren.

Er bestaat in die leer ook iets 'recht van de sterksten' geheten. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich een goed antwoord op de vraag dus geen min waard. Maar ook geen plus waard. Want dat volgens de natuurlijke evolutie alleen de sterkste soorten blijven bestaan klopt niet. Het zijn de soorten die het best passen die blijven bestaan en dat zijn niet noodzakelijk de sterksten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Het is niet recht van de sterksten, maar survival of the fittest.
Dat kan je vertalen met het overleven van de meest geschikten, om zich voort te planten.
Wellicht niet helemaal correct uitgedrukt, maar toch een plus waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met 'het recht van de sterkste' wordt iets helemaal anders bedoelt. Het is 'survival of the fittest' en hiermee wordt niet fit maar 'to fit' bedoelt. Letterlijk vertaald: aanpassen. Dus de best aangepaste overleeft. Niet de sterkste. Is een belangrijk verschil en geen muggezifterij. Iets is juist of iets is fout. Min toch van toepassing.
Bij natuurlijke selectie zullen individuen die beter bij de omstandigheden passen, zich méér voortplanten dan de anderen die minder goed bij de omstandigheden passen.
Bij selective breeding worden individuen die niet de gewenste eigenschappen hebben (dus niet goed bij de "bedoelde" omstandigheden passen) geheel uitgesloten van de voortplanting.
Dat betekent dat selective breeding véél sneller naar een "gewenst doel muteert" dan natuurlijke selectie, waarbij minder aangepasten zich toch nog voortplanten.
Reddie
9 jaar geleden
Natuurlijke selectie is een onbewuste selectie door de natuurlijke omstandigheden. De organismen worden dus geselecteerd op alle mogelijke eigenschappen die de voortplanting van dienst kunnen zijn en dat zijn er erg veel.
Bij veredeling selecteer je op een bepaald aantal kenmerken en op grond van die enkele kenmerken selecteer je de organismen die zich voort kunnen planten.

Het belangrijkste verschil is dat veredeling doelbewust is en natuurlijke selectie alleen maar door de omstandigheden wordt gedreven. In de praktijk gaat veredeling ook sneller dan natuurlijke selectie.

Toegevoegd na 11 uur:
In de natuur kunnen de omstandigheden vaak ook varieren, door veranderend klimaat, een aantal warme jaren, een strenge winter, verandering van zeestromen, plotseling opduikende ziektes en predatoren, dat maakt natuurlijke selectie ook minder makkelijke te voorspellen en zorgt er voor dat ook de natuurlijke variatie wordt bevoordeeld, als die natuurlijke variatie wat minder is zijn er geen dieren die ondanks de veranderende omstandigheden nog overleven.

Toegevoegd na 11 uur:
In de natuur kunnen de omstandigheden vaak ook varieren, door veranderend klimaat, een aantal warme jaren, een strenge winter, verandering van zeestromen, plotseling opduikende ziektes en predatoren, dat maakt natuurlijke selectie ook minder makkelijke te voorspellen en zorgt er voor dat ook de natuurlijke variatie wordt bevoordeeld, als die natuurlijke variatie wat minder is zijn er geen dieren die ondanks de veranderende omstandigheden nog overleven.