Wat doen de wasmiddelenzymen eigenlijk en werken ze ook bij 95 graden?

In wasmiddeln zitten enzymen zoals Protease, α-Amylase, Lipase, en Cellulase. Enzymen zijn eiwitten en die coaguleren (zoals je een ei hard kookt) tussen 90 en 100 graden. dan kunnen ze toch niet meer werken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (1)

Enzymen breken onoplosbaar vuil af tot stoffen die wel goed oplossen in water. Vooral amylase is van belang; omdat het onoplosbaar/visceus zetmeel omzet in wateroplosbaar suiker.
En enzymen werken inderdaad niet bij 95 graden; daarom moet je dit soort wasmiddelen gebruiken op 30-40 graden.
tinus1969
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Lipase breekt vet af (in vrije vetzuren); protease breekt eiwitten af (in aminozuren); cellulase breekt cellulose af (in suiker).
tinus1969
6 jaar geleden
@elder161J, was dit ook een examen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ geslaagd