Hoe vergelijk je de kleuren van verschillende bladeren met elkaar?

Wij moeten voor een biologie PO verschillen tussen schaduwbladeren en zonbladeren onderzoeken. Wij dachten dit ook te doen door de kleurverschillen te meten. Maar hoe kun je dit doen op een betrouwbare manier? (Naast elkaar leggen en vergelijken mag niet, want dan zijn de verschillen niet goed genoeg aan te geven)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Bij een goede verfspecialist hebben ze een apparaatje dat kleuren meet. Mss als je het heel lief vraagt kunnen ze je daarbij helpen, dan heb je meteen ook allerlei interessante termen en kleurbenamingen om mee te pronken bij je leerkracht ;-P

Toegevoegd na 1 minuut:
Of inscannen en via een of ander kleurprogramma de kleuren meten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto maken, naar computer uploaden en dan op computer RGB waardes bekijken en vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit van gehoord? Hoe kun je dat doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan via heel veel verschillende programma's. Google maar wat, programma waarvan ik weet dat het kan is de window spy van AHK, die geeft de RGB kleuren alleen in hexadecimaal, en niet in decimaal, maar dat kan je makkelijk weer naar decimale getallen krijgen. AHK downloaden: http://www.autohotkey.com/ Dat programma starten, en dan window spy (rechtermuis knop op het icoontje). Dan zie je de RGB waardes. Om die van hexadecimaal naar decimaal te krijgen: http://www.easycalculation.com/hex-converter.php
Foto's nemen is helaas geen goed idee,want al dan niet,of met of zonder flits,in de zon of in de schaduw getrokken?
Kunnen foto's te licht of te donker zijn en zijn op die foto's de kleuren van de bladeren niet zoals in het echt.
Het beste is naar een verfwinkel gaan en daar vragen naar een "stalen boek" Dat is in jou geval een boekje met allerlij kleurplaatjes,of kleuren staaltjes en er staat bij elke kleur de naam van de kleur.