Welke nuttige functie heeft een vlieg eigenlijk precies in de natuur?

Thuis heb ik er alleen maar last van, maar wat dragen ze eigenlijk bij aan de natuur als ze buiten zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
28.2K

Antwoorden (3)

Ze zijn voedsel voor een heleboel spinnen en vogels.

Ze zijn voedsel voor de larven van diverse sluipwespen.

Hun larven ruimen poep en lijken op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vraag is in feite al gesteld maar dan in plaats van vliegen wespen .wespen en vliegen zijn nuttig omdat ze leven van afval en aas ze worden alleen maar lastig als je er teveel van krijgt zomnder vliegen en andere insecten zal de wereld onleefbaar worden omdat insecten de grootste afvalopruimers zijn die er leven op aarde samen met de bacterien en schimmels, kortom alles wat we zien als lastig en vies ruimt in feite onze troep op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongelooflijk belangrijk zijn deze vliegen, de larven hiervan (maden) zijn in staat binnen heel korte tijd dode dieren op te ruimen.
Binnen enkele dagen afhankelijk van de themperatuur, zijn er alleen maar botten of graten over.
In deze zomer perioden ,zijn er overal dode jonge vogels en dode muizen enz.
Van de meeste vogels halen 70% de herfst niet eens.
Veel vallen al uit het nest en zijn voor de kat of de vliegen, larven.
Zonder deze vliegenlarven zou het buiten overal stinken naar dode dieren.
De vliegen zelf zijn voedsel voor vogels, vleermuizen, libelle, zweefvliegen, wespen, kikkers, padden , vleesetende planten, vissen , waterkevers enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord! Mischien ter aanvulling: het stadium waarin insecten vliegen is meestal tot nut om zich te kunnen voortplanten. Doordat het insect "mobieler" wordt kan het zich over een groter gebied verspreiden dan in het larvestadium en heeft het meer kans om soortgenoten tegen te komen. Denk bijvoorbeeld aan eendagsvliegen en de meeste vlinders. Na de voortplanting gaan ze meestal snel dood. Voor sommige andere vliegende insecten speelt het vliegen ook een duidelijke rol bij dee voedselvergaring en bestuiving (zoals o.a bijen).