Onze hersenen zijn voor 33% in gebruik, wat doen we met de rest?

Zelf denk ik dat het gedeelte dat nog ongebruikt is verder in de evolutie wel nodig zal zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weet je zeker dat je stelling van 33% klopt?

Antwoorden (8)

Het is heel goed mogelijk om de volle 100 % te gebruiken. Daar zijn allerlei methodes voor. Van Einstein wordt gezegd dat ie 100 % gebruikte van z'n hersenen.
Lees bv. eens "the einstein factor" van Win Wenger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een fabeltje dat maar 33% van de hersens gebruikt worden door de mens, anders zou de evolutie doen wat het met alle ongebruikte lichaamsdelen doet; laten afsterven. Wat waarschijnlijk wel klopt is dat we veel meer hersencapaciteit hebben: dit houdt dus in dat we veel meer met onze hersens kunnen doen dan we nu al doen. Of dat 33% is kan kloppen, alleen is dit zeer moeilijk te meten. Want welke maatstaf moet je dan gebruiken voor de 100%?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de rest van onze hersenen stellen we vragen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat we maar een klein deel van onze hersenen zouden gebruiken is een mythe die nog steeds rond zingt; dat geloven moderne onderzoekers beslist niet meer. Het was te wijten aan minder goede onderzoeken; hoe beter men kan meten hoe meer de overtuiging post vat dat we ze echt allemaal gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die 33% doet ook wel de ronde als 10%, 20% of 25%.

Hoe dan ook, het is onzin. Hersenen zijn ongelooflijke energievreters. In de natuur is energie een schaars goed. Alles wat energie kost en wat niet nuttig is, zal razendsnel weg-evolueren.

Dat die energievretende massa er nog steeds is, betekent dus dat 100% ervan nodig is, en dus wordt gebruikt.

Soms weten we niet *waarvoor* een bepaald stukje hersenen wordt gebruikt. Maar dat het wordt gebruikt, en hard nodig is, staat vast.

Je toelichting zegt dat het zogenaamde ongebruikte gedeelte later in de evolutie nog wel nodig zal zijn. Als je dat zegt, ga je uit van een vooruitziende evolutie. Zeg maar: een evolutie die plannen smeedt. In de trant van: we willen die doel bereiken, daarvoor moeten we twee dingen doen, als we nu eens beginnen met stap A, dan kunnen we daarna stap B doen.

Zo werkt de evolutie niet. Evolutie is niet gepland, evolutie ziet niet vooruit, evolutie heeft geen doel. Evolutie is een aaneenschakeling van stomtoevallige veranderingen. De nadelige veranderingen verdwijnen vanzelf, de positieve blijven over.

Zo lijkt het net of de evolutie gericht is, maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij gebruiken we de volledige 100% van de hersenen. En globaal kun je die in 3 stukken opsplitsen. 33% voor het laten functioneren van het lichaam. 33% voor je bewuste herinneringen en 33% voor het onbewuste. Dus al dat geen wat je waar neemt en eigenlijk op dat moment geen voordeel bij hebt om dat bewust te onthouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat dat per moment is. Maar je gebruikt 100% van je hersenen, alleen elke deel op een ander moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die 33% is een gemiddelde neem ik aan, ik ken hele families en bewegingen die volgens mij samen moeten doen met 1 hersencel, die krijgen ze dan per toerbeurt. Bovendien heb ik altijd veel lagere percentages gehoord dan 33, en de rest zit er misschien als reserve he.