Hoort de werking van spieren en klieren bij gedrag?

Ik snap dat een reactie op een prikkel gedrag is maar hoe zit het dan met de werking van je spieren en klieren, Is dat ook gedrag?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Ja, de werking van spieren en klieren hoort ook bij gedrag.
Feitelijk is alles wat we doen 'gedrag', er is echter een verschil tussen....je hebt namelijk bewust en onbewust gedrag.

Er is maar een klein deel terug te voeren naar 'bewust' gedrag en vaak is dit gepland of over nagedacht. Je denkt na over hoe de mensen op dit geplande gedrag zullen reageren, ook of het wel mogelijk is voor jezelf om dit gedrag überhaupt uit te voeren.

Zo'n 95% bestaat uit onbewust gedrag. Het zijn de dagelijkse gewoontes die je hebt en waar je soms niet eens bij nadenkt. Het is een automatisme geworden. Het is ook hoe je je gedraagt in jouw omgang met mensen. Dit is wat de mensen van je meekrijgen en hoe ze over je denken. Dit onbewuste gedrag is dus een groot deel hoe je bent als mens en anderen jou ervaren.

In het lichaam heeft ook alles een bepaald gedrag. Zo kan je automatische reflexen zien als gedrag wat door de prikkel wordt uitgelokt. Het is vaak een samenwerking met het zenuwstelsel en de hersenen. Jouw zintuig ziet iets lekkers en vervolgens gaan jouw speekselklieren zich gedragen om klaar te zijn voor het eten ervan...je ruikt de geur en bent geconditioneerd om al van tevoren te weten hoe lekker dit zal smaken. Er is dus ook veel aangeleerd. Toch gaat dit gedrag onbewust, 'het water loopt je al in de mond' bij wijze van spreken. Je hoeft er niets aan te doen!

Spieren hebben ook zo een eigen gedrag.....beweeg je weinig dan gedragen ze zich stijf en stram.....zijn ze warm dan kan je goed bewegen , zijn ze koud dan moeten ze eerst opwarmen om soepel te kunnen reageren. De werking van spieren en klieren, worden net als de impulsen van de zintuigen geregeld door het zenuwstelsel. Hierdoor wordt ook vervolgens hun gedrag bepaald.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de werking zelf van spieren hoort niet bij gedrag wel de uitwerking het effect.Denk maar aan mimiek en de verdere lichaamstaal.Over de werking van klieren op het gedragg en of het zichtbare effect van klieren tot het gedrag gerekend moet worden is voor mij ook een vraag.Gedrag is vaak opzettelijk,dan weer reactief.De meest zichtbare effecten van klierwerking die je tot gedrag zou kunnen rekenen is zweten,huilen en bij voorbeeld naar iemand spugen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk niet dat je de gebruikelijke gedragingen bedoelt zoals bijv.bidden,roepen,kussen,eigenlijk alles wat een mens doet of kan doen.