waarom krijgen we een "lekker" gevoel als we klaarkomen?

waarom krijgen we dat gevoel en hoe wordt dat gevoel gecreerd?

Toegevoegd na 1 minuut:
vanuit de man gezien dan, ik weet niet of de vrouw hetzelfde voelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
21.3K

Het beste antwoord

Het genotscentrum in de hersenen wordt geprikkeld: Het genotscentrum is een verzameling hersenstructuren die verantwoordelijk is voor het vermogen tot het ervaren van genot in de mens. Het elektrisch stimuleren van de nucleus accumbens kan volgens bepaalde theorieën een gevoel van genot veroorzaken. Anderen denken dat het genotscentrum zetelt in het septum pellucidium. Bepaalde chemicaliën kunnen de genotscentra stimuleren, waaronder dopamine en diverse endorfines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... blijft nog de vraag wat er gebeurt :)

Andere antwoorden (5)

Wanneer je de beweging om je penis maakt prikkelt het de eikel en uiteindelijk is dat een "lekker" gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door prikkels die worden doorgegeven aan de hersensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een orgasme wordt er een stof in je hersenen vrijgemaakt die je een licht euforisch gevoel bezorgt

Na het orgasme volgt een algemeen gevoel van ontspanning en slaperigheid bij de man, veroorzaakt door de stof oxytocine die vrijkomt in de bloedbaan tijdens het orgasme.

Toegevoegd na 1 minuut:
stof die vrijkomt bij een orgasme is prolactine (hormoon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoe is al uitgelegd, daarom nu het waarom: omdat het voor het voortbestaan van de soort wel zo fijn is als de handeling om je voort te planten fijn genoeg voelt om het heel graag te willen doen. Daarbij heeft trouwens niet alleen het mannelijke orgasme (open deur) een functie, maar ook het vrouwelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he he, eindelijk iemand die de bedoeling van de vragensteller begrijpt. Die zat niet te wachten op de nucleus accumbens of de septum pellucidium
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het schijnt ook nog eens goed te zijn voor de bevruchting als de vrouw daarna nog eventjes lekker blijft liggen. Wat zit het toch weer mooi in elkaar he (letterlijk).
Klaarkomen staat gelijk aan seks. Seks staat gelijk aan verbondenheid. Verbondenheid staat gelijk met het hormoon oxytocine (in de volksmond ook wel 'knuffelhormoon' genoemd, het komt vrij bij een (ietwat intiemte) aanraking).
Oxytocine zorgt voor onderlinge vertrouwdheid en komt ook vrij, uiteraard, bij het hebben van seks. Een man en vrouw die seks hebben worden dus door lichamelijke processen beter verbonden met elkaar. Zo heeft het, naast het krijgen van kinderen, ook nog een positief effect op de opvoeders van de kinderen.