Ik vind de bovenstaande antwoorden goedbedoeld, maar logisch onjuist. Net zoals je spieren en conditie kan trainen ligt ook de hersenchemie niet vast en is luiheid te overwinnen door meer te gaan doen en gedragstherapie. Medicijnen o de hersenchemie te beïnvloeden vind ik onverantwoord totdat het echt noodzakelijk wordt.

Stofjes in de hersenen worden vaak als excuus gebruikt en daar zit hem een beetje de crux van deze controverse. Ze zijn er echter wel en je moet daarom voorkomen dat je in een ongunstige toestand raakt, ook als je in een moeilijke toestand van depressie of verslaving zit kun je er over het algemeen weer uitkomen door gedragsverandering.

Het is wel zo dat iedereen verschillend is, door de natuurlijke variatie en dat niet iedereen moeite heeft met stilzitten. Dit heeft een genetische basis. Daarom is het niet te verwachten dat alle mensen opeens bezige bijen worden. Om toch nog antwoord te geven op de vraag is serotonine de stof die een centrale rol speelt in dit verhaal en het aantal onderzoeken waar deze stof een rol speelt loopt misschien al in de miljoenen. In de bron een voorbeeld van een onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee puur door je eigen instelling en karakter, en omdat mensen liever lui zijn dan moe.
Het is aan te leren maar ook af te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, luiheid komt niet door gebrek aan een stof. Op moment dat jij activiteiten uitstelt en of niet verricht, zal na een korte periode dit allemaal zich opstapelen. Dit allemaal kan invloed hebben op jouw gedrag en dit allemaal kan leiden tot luiheid.