Hoe kan een dier of mens via de ademhaling warmte afstaan?

Zoals de titel al zegt; weet iemand hoe een dier of mens via de ademhaling warmte kan afstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (6)

de lucht in je longen word opgewarmd door je lichaamstemperatuur en dat adem je weer uit . als dit is wat je bedoelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder dier (en dus ook mens) met een lichaamstemperatuur die hoger ligt dan de omgevingstemperatuur, staat warmte af via de ademhaling.

Als je nu bijvoorbeeld naar buiten gaat, adem je koude lucht in, en adem je warme lucht uit.

Je warmt de ingeademde lucht dus op in je longen. Dat betekent dat je warmte afstaat via je ademhaling.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je inademt wordt de lucht in je neus en longen verwarmd, die verwarmde lucht adem je weer uit, en die vermengt zich met de buitenlucht zodat die heel miniem warmer wordt. Als je zo door blijft gaan, en vooral met meerdere mensen wordt het warmer.
Je staat trouwens ook warmte af via je lichaam.
Je merkt dit goed in een afgesloten kamer of stal, als het om dieren gaat. Zonder verwarming is het er toch niet koud
12 jaar geleden
Verdamping van water in het lichaam naar de ingeademde lucht zal ook een belangrijke rol spelen. Al de condensatie die je ziet als iemand in koude lucht uitademt is oorspronkelijk water uit het lichaam. Ik denk dat het warmteverlies door verdamping vaak groter is dan het warmteverlies door het opwarmen van de lucht, zeker in het geval van warme droge lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, ik heb 2 antwoorden:

Ieder mens heeft verbranding. Voor verbranding is zuurstof nodig, dit adem je in. De formule voor verbranding is:
Glucose (in de vorm van bijv. voedsel) + zuurstof --> water + koolstodioxide + energie
De energie komt vrij in de vorm van warmte dus dat is de warmte die onstaat. En daardoor blijft je lichaam ook warm.

De lucht die je inademt is net zo warm als de omgevingstemperatuur in de ruimte waar je bent. Als je de lucht in ademt maakt je lichaam die lucht warm. De lucht die je uitademt is dus warm gemaakt door je lichaam.

Misschien heb je hier wat aan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoeld dat je lichaam afkoelt via de ademhaling zijn er drie factoren die daarbij een rol spelen:
1)Je ademt koude lucht in.
2)Deze ingeademde koude lucht koelt je longen af,en deze koude word doorgegeven aan het bloed.
3)Dat afgekoelde bloed word door je hart je hele lichaam rondgepompt waardoor je lichaam afkoelt.
Bij herhaling zal je lichaam nog meer afkoelen.
Wil je het weer warm krijgen kan je 5 dingen doen:
1)Eten waardoor je energie krijgt en dus warm word.
2)Bewegen waardoor je spieren warm worden en deze warme spieren verwarmd je bloed en dus ook je lichaam,maar om dat te kunnen volhouden moet je blijven eten ook.
3)Warme kleren aantrekken en zo de kou weren.
4)Een vuur maken.
5)Ergens naar binnen gaan waar het warm is.