Kleur heeft een bepaalde golflengte dat wordt uitgedrukt in nm. Wat wordt precies met nm bedoeld?

De golflengtes van kleur hebben de eenheid nm er achter staan. Ik weet dat deze eenheid staat voor nanometer. Maar als ik een paar meter verder op kijk kan ik alsnog een rode auto zien, terwijl dit rood een golflengte heeft van ongeveer 700 nm. Kan ik dit zien als warmte? Een kaars geeft warmte af, dat valt te zien, maar van een grotere afstand is dit niet te voelen. Of is het zo dat de nm staat voor hoeveel nanometer de kleur aflegt in een bepaalde tijd? Of hoe kan ik deze nm precies opvatten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6.1K

Het beste antwoord

Kleur Frequentie Golflengte
violet 668–789 THz 380–450 nm
blauw 631–668 THz 450–475 nm
cyaan 606–630 THz 476–495 nm
groen 526–606 THz 495–570 nm
geel 508–526 THz 570–590 nm
oranje 484–508 THz 590–620 nm
rood 400–484 THz 620–750 nm

'nm' staat voor nano-meter

mili = 1/1.000ste
micro = 1/1.000.000ste
nano = 1/1.000.000.000ste

1 nm is dus 1/1.000.000.000ste van een meter

Toegevoegd na 17 minuten:
De nanometers slaan overigens op de golflengte. Een hele berg-en-dal zoals in dit teken: ~

Toegevoegd na 23 minuten:
Licht legt zijn pad af in een golfbeweging. De lengte van 1 zo’n golf wordt de ‘golflengte’ genoemd. Die golflengte bepaalt de kleur die wij zien en wordt uitgedrukt in nm.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
de toevoeging dat het rood nog geen warmte straling is, maar Infra Rood, 1000 - 2500 nm uit het hoofd is wel warmtestraling, maar dit zie je dus niet meer.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thecis, bedankt voor je aanvulling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik, maar hoe moet ik die nm opvatten?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Licht legt zijn pad af in een golfbeweging. De lengte van 1 zo'n golf wordt de 'golflengte' genoemd. Die golflengte bepaalt de kleur die wij zien en wordt uitgedrukt in nm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi concreet beantwoord. +
Thecis
9 jaar geleden
is wel relevant op het moment dat iemand vraagt wat die nm betekent...

Andere antwoorden (1)

Die golflengte is letterlijk de lengte van de golf.

Er is echter geen reden om aan te nemen dat er maar '1 golf' kan zijn. Het licht zal doorgaan zolang er geen interactie met materie plaatsvind.

Hoe korter de golflengte hoe hoger de frequentie en dus de energie van de fotonen (in feite niet onlogisch, want de trilling zal vaker moeten plaatsvinden bij een lagere golflengte om de snelheid van het licht te halen).

Of die nm dus staat voor het aantal nanometer het licht aflegt in een bepaalde tijd? Ja en nee. Als je de golflengte zou vermenigvuldigen met de frequentie zou je inderdaad uitkomen op het aantal (nano)meter die het licht aflegt per seconde. Die zal echter voor elke kleur ondanks het verschillend aantal nanometers hetzelfde zijn, namelijk de snelheid van het licht.

Warmte is nog iets heel anders. Warmte kan zich op verschillende manieren 'verplaatsen' en een daarvan is dmv (infrarood)straling. Die infraroodstraling is een deel uit het ems dat zich buiten het gebied van het zichtbare licht bevind. Meer bepaald in het gebied waar de golflengte nog langer is.

Dat je op grotere afstand geen warmte meer voelt heeft te maken met een ander principe. Want niet alleen de warmte neemt af met de afstand maar ook de lichtintensiteit (kijk maar eens wat je op kilometers afstand nog ziet van een gigantisch felle 'zak'lamp of zo'n 1000 Watt terreinverlichting). En net zoals elke andere interactie zal deze afnemen met de afstand.

Voor alle soorten elektromagnetische straling (zowel licht, als warmte, als ioniserende straling) geldt namelijk de kwadratenwet. Die wet zegt dat wanneer de straling afkomstig van een puntbron kwadratisch afneemt bij een toenemende afstand.

Dus als je dubbel zo ver staat zal je 4 keer minder straling opvangen. Sta je 3 keer zo ver is dat 9 keer minder.

Die kwadratenwet geldt echter voor vacüum. In praktijk zal de straling ook interageren met de lucht tussen jou en de puntbron.

Om in jou voorbeeld te blijven: doordat ook de lucht een klein beetje opwarmt bereikt er minder warmte jou.

Ongeveer hetzelfde principe geldt voor de microgolfstraling van bijvoorbeeld je draadloze netwerk. Watermoleculen trillen heel graag op de frequentie van deze straling. Dus hoe meer water in de lucht, hoe meer straling wordt tegengehouden. Kijk maar eens als je buiten staat met je smartphone op een 2-tal meter van je woning en verbinding maakt met je draadloze netwerk. Je wifi-ontvangst zal beter zijn in de winter dan in de zomer.