Hoe kun je bepalen waar het geluid vandaan komt?

Ik zoek voor biologie/verzorging (BiVz) op hoe je kunt bepalen waar je geluid vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Daar heb je nu twee oren voor!
Met het ene oor vang je een geluid een fractie eerder op dan het andere .
Je hersenen kunnen op basis daarvan vaststellen van welke richting het geluid afkomstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt ook (met z'n tweeën) een simpel proefje doen:

Neem een stuk tuinslang van ca. 1 meter.
Bevestig aan beide uiteinden een trechter (hebben ze vast wel in het bio-lokaal).
Markeer een aantal punten op de slang: vanuit precies het midden en vlak daarnaast tot meer naar de trechters toe.
Laat een proefpersoon beide trechters tegen zijn oren zetten, de slang aan de achterkant.
Nu kan de tweede persoon met een pen of een muntje steeds een tik geven op de slang en moet de proefpersoon aangeven of hij het geluid links of rechts hoort.
Trek uit je proefresultaten een conclusie over hoe je de richting van het geluid bepaalt.