Welke bacteriën zitten in neus, mond en keel?

De gezondheid van ons gebit en ons lichaam wordt mede bepaal door de bacteriën die onze mond leven.
Maar wat weten we daar eigenlijk van af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Antwoorden (1)

Heel veel.
En wij weten heel veel hierover, maar gek genoeg heeft wel relatief lang geduurd voordat de wetenschappers hun aandacht richtten op de totale bacteriële flora van mond, neus en keel (en andere lichaamsdelen), in plaats van alleen maar te focussen op de pathogene micro-organismen.

Zie hieronder een link (in het Engels) die je doorlinkt naar een zeer uitgebreid artikel over wat er allemaal in onze mond, neus en keel gebeurt op microscopisch niveau.
In ieder geval, het zijn niet de "klassiekers" Staphilococcus en Streptococcus die in de grootste getallen in en op ons gedijen (wel goede kandidaten voor het veroorzaken van een infectie!), maar eerder de voor het grote publiek totaal onbekende Firmicutes, Actinobacteria, Proteobacteria, Bacteroidetes en vele anderen.

Het is allang bekend dat wanneer de normale flora verdwijnt, door welke reden dan ook (b.v. een antibiotica kuur, te ijverig zijn met gebruik van zeep, stress situaties...) dan krijgen de pathogenen juist een grotere kans om een infectie te veroorzaken. Dat is overigens ook zo in veel andere lichaamsdelen waarin normaal gesproken veel bacteriën zitten, zoals de vagina, dikke darm, oksels, oren, enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In theorie...
... maar in de praktijk niet, want als ze niet daar kunnen overleven, dan heeft dat weinig zin. Misschien na een flinke antibioticakuur...? Wat wél werkt is zorgen dat de bacteriën die van nature daar zitten, een voor hen prettige omgeving vinden, en dat betekent zorgen voor een voldoende hygiëne, maar dan zonder door te slaan. Sommigen beweren dat een dieet op basis van bepaalde producten regulerend werkt voor o.a. de pH in ons lichaam, dus ook in mond, keel en neus. Of dat ook zo is... dat betwijfel ik een beetje, als ik eerlijk ben, maar het is een feit dat en gezond dieet een positief effect heeft op onze slijmvliezen, die dan gezond zijn en blijven, en "vanzelf" het juiste milieu creëren voor de ontwikkeling van een gezonde flora, die ons helpt om infecties te voorkomen.
Uitzonderingen buiten gelaten, geloof ik niet erg veel in supplementen, wondermiddelen, magische diëten en dergelijk. Gezond en gevariërd eten, in combinatie met een correcte hygiëne, is voor bijna iedereen genoeg om mond, keel en neus (en de rest van het lichaam) gezond te houden.
Ons lichaam is prima in staat om zichzelf te reguleren en een balans te vinden met de beestjes die op en in ons zitten.