Hoe weten planten dat ze naar "boven" moeten groeien?

Ik bedoel: als je een zaadje plant, waarom groeit het plantje dan in de richting van het licht (oppervlakte)? hoe weet ie dat hij daar heen moet? waarom groeit ie niet (dieper) de grond in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, waarom leven niet onder de grond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??

Het beste antwoord

Planten groeien omhoog en hun wortels naar beneden of, preciezer gezegd, planten groeien tégen de richting van de zwaartekracht in en hun wortels groeien mèt de richting van de zwaartekracht mee. Dit is zo’n bekend verschijnsel dat we er niet meer over nadenken. Maar hoe weten planten wat boven en beneden is?

De groeirichting van planten wordt voor een groot gedeelte bepaald door de zwaartekracht. Als de stengels van de paardebloem plat worden gelegd groeien ze meteen weer naar boven dus tegen de zwaartekracht in. Voor een zaadje dat onder de grond ligt is deze vaste groeirichting natuurlijk erg prettig.

Als een zaadje gaat kiemen groeit het kiempje naar boven en komt boven de grond uit waar het licht vindt voor zijn fotosynthese. Ondertussen groeit zijn worteltje naar beneden dieper de grond in waar het water en voedingsstoffen vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door dat ze naar de zon groeien en boven de drong willen komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze groeien tegen de zwaartekracht in

Daarom maakt hetniet uit hoe je het zaadje in de grond stopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het vermoeden dat neyluzz die onterechte min heeft gegeven terwijl zijn eigen antwoord fout is. +1 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
das speculatie
maar je was als eerste met een goed antwoord,
dus van mij ook +je
Ze groeien tegen de zwaartekracht in, in een ruimteschip weet een plant niet meer waar hij heen moet groeien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als een plant naar de zon toe zou groeien zou deze altijd raar scheef staan en allerlei kanten op groeien, de zon staat immers niet stil (of eigenlijk de aarde niet naar je snapt wat ik bedoel "hoop ik").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het vermoeden dat neyluzz die onterechte min heeft gegeven terwijl zijn eigen antwoord fout is. +1 dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
planten deel richting het licht. Maar dit proces begint pas op het moment dat de plant licht voelt.
Maar op het moment dat het plantje alleen nog maar een zaadje is, maakt hij een stengel tegen de zwaartekracht in.
Nadat de plant boven de grond is gekomen wordt de groeirichting bepaald door het licht en de zwaartekracht dus deels een goed antwoord...
(stem daarom niet voor + of -)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon staat sowieso niet stil, hij draait altijd nog een beetje rond door de zwaartekracht van de Aarde en andere planeten, al is dit niet heel veel :P
Een net ontkiemt zaadje is opzoek naar warmte en licht. Het licht is nodig om de plant te laten groeien, dit gebeurt door middel van fotosynthese.

Ik heb wel eens een plant laten groeien met een bureaulamp er op. De plant voelt de warmte en gaat als een gek in de lengte groeien. Maar in de breedte gebeurde er vrij weinig. Pas als de plant fotosynthese kan toepassen (buitenlucht, zon) ging de plant pas in de breedte groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zones waar een plant in de lengte groeit worden meristemen genoemd. Plantencellen in de meristemen zijn gevoelig voor zwaartekracht en licht. Bij de meristemen in de wortel groeien de plantencellen aan de bovenkant het snelst, in de top van de plant is dat precies andersom. Als de top recht staat, dan is het meristeem in evenwicht en groeit hij recht omhoog. Zijtakken ontstaan door nieuwe meristemen die horizontaal beginnen en dan weer de hoogte opzoeken. De verschillen in delingssnelheid worden aangestuurd door het plantenhormoon auxine, dat dacht ik ook wordt gebruikt om stekken beter te laten groeien en wortelen.