Zijn wij van nature over het algemeen rechtshandig?

Of kopieren we dit gedrag in onze kindertijd van onze ouders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

90% tot zelfs 93% van de wereld is rechtshandig en 7 tot 10% is linkshandig.

Hoe dit komt? Niemand weet het zeker hoe het echt exact gaat, maar in 2007 hebben wetenschappers ontdekt dat het gen genaamd "LRRTM1" verantwoordelijk is voor linkshandigheid.

Het heeft dus niets te maken met de hersenen, maar is dus iets genetisch wat makkelijk ook een aantal generaties over kan slaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie hieronder de bron hiervoor, wel in het Engels helaas...

Maar laat je vooral niet vertellen dat het een afwijking is of iets abnormaals, dat is het namelijk totaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij Zit het Rechts of links handig zijn in welk hersendeel we beter Ontwikkelen
het zou zo zijn:
Rechts beter ontwikkeld=Linkshandig
en links beter ontwikkeld = Rechts handig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende keer die - ff uitleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat dacht ik ook niet maar als iemand een min geeft zou ik er graag Een Argument horen
Rechtshandigheid is van nature ingeboren. Soms gaat het mis en dan wordt er een geboren die linkshandig is, maar dat is eigenlijk een foutje, want het zou rechts moeten zijn. Het schrijven en snijden enz enz zou met je rede moeten gebeuren en niet primair vanuit gevoel gedreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De oorzaak van rechts- of linkshandigheid is onbekend, maar erfelijkheid lijkt een rol te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin spui je rond man, linkshandigheid is geen foutje, is genetisch bepaald...
Rechts- of linkshandigheid ontwikkelt zich bij de mens vanaf het zesde levensjaar (lateralisatiefase) en hangt samen met de verschillen in specialisatie van de hersenhelften (lateraliteit). Het hebben van een voorkeurshand heeft tot gevolg dat allerlei vaardigheden uitsluitend met de voorkeurshand worden aangeleerd en deze hand zich veel sterker ontwikkelt dan de andere hand.

Toegevoegd na 46 seconden:
De oorzaak van rechts- of linkshandigheid is onbekend, maar erfelijkheid lijkt een rol te spelen.
13 jaar geleden
Onze hersenen zijn eigenlijk ontworpen om rechtshandig te functioneren, omdat de aanleg voor de fijnere motoriek in de linker hersenhelft sterker ontwikkeld is of raakt.
Door ongeval, training of onduidelijke reden switcht men soms naar links of tweehandigheid, dat laatste is wel WEL handig. Als dus de rechterhand een poos uitgeschakeld is en men gedwongen is de linkerhand meer te gebruiken, poog dan rechts weer te trainen maar links op pijl te houden.
Tweehandigheid is super nuttig.
Mijn jongste zoon is ook tweehandig, voor een arts is dat reuze praktisch.
Ook kan ik niet zeggen dat hij rechts minder handig geworden is.
Vooral bij chirurgisch werk gaat dat bij hem zeer goed.
Wel moet ik erbij zeggen dat mijn vrouw links is en ik rechts ben.
Linkshandige mensen schijnen gemiddeld 7 jaar KORTER te leven heb ik tot mijn schrik gelezen in een serieus vakblad. Ik weet echter niet of als linkshandigen proberen rechts te worden , daardoor hun levensverwachting ook toeneemt, wel weet ik dat als mijn vrouw niet aan mijn linkerkant is, we nogal eens in elkaars vaarwater zitten.
Als we echter samenwerken en ze is links van me, dan heb je een stel met twee "rechterhanden" wat prima werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn beide ouders zijn rechtshandig maar zowel ik als mn broertje zijn linkshandig. Over het algemeen gezien zijn de meeste mensen rechtshandig maar links zie je steeds meer komen.Vroeger mochten kinderen niet met links schrijven en werden ze op hun vingers geslagen.Zo leerde ze wel rechts schrijven, omdat links slecht was/ je mislukt zou zijn. Tegenwoordig maakt 't allemaal niet meer uit en zie je steeds meer linkshandige....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je rechts of linkshandig bent ligt aan de genen van je ouders, het rechtshandig zijn is een dominant gen, het linkshandig zijn is een recessief gen. Als je ouders beide rechts zijn en jij bent links kan dat ook doordat je in je genenpaar 2 genen heb zitten.

Voorbeeld:
Moeder en vader zijn rechts, dochter is links, hoe kan dit?

Rechts (dominant) = H
Links (recessief) = h

Als het kind links is moeten beide ouders de genen Hh hebben en bij het delen van de genen (het kind 'creeeren') het recessieve gen gegeven waardoor het kind hh word en dus linkshandig.

Maar zodra 1 van de ouders i.p.v een h een H geeft is het kind rechtshandig, want H is dominant over h.

Snap je het nu een beetje?